Tillbaka

Därför köper de Kartförlaget

2021-04-09
av Kalle Laxgård
Foto: Kalle Laxgård

Pedro Pettersson har jobbat med kartor i snart 40 år. I förra veckan var han med och köpte loss Kartförlaget från Norstedts förlagsgrupp. Att papperskartan skulle vara död skakar han på huvudet åt.

– Det får mig att skratta.

Pedro Pettersson var med och startade Kartförlaget i mitten av 1980-talet, då som en del av statliga Lantmäteriet. 2008 köptes förlaget av Norstedts och blev Norstedts Kartor. Nu har Pedro Pettersson köpt loss förlaget, tillsammans med kompanjonen Anders Lundström.

– Det här är en jättechans för oss att få fortsätta hålla på med det vi älskar, säger Pedro Pettersson.

Affären blev klar i förra veckan. Sedan dess han har många gånger fått frågan om varför de köper förlaget, från perspektivet att kartbranschen skulle vara död.

Det är den inte, menar Pedro Pettersson.

– Journalister och yngre personer undrar: Vem behöver papperskartor? Det får mig att skratta. Faktum är att vi säljer stora mängder papperskartor. 

I och med affären tar de nya ägarna tillbaka namnet Kartförlaget. Verksamheten drivs i nystartade bolaget Kartförlaget 1985 AB, där också Kartbutiken i centrala Stockholm ingår.

Från förlagets kunder har reaktionerna på affären varit glada. 

– De tycker det är jätteroligt att vi blir slimmade och att vi kommer få mer direktkontakt med dem, säger Pedro Pettersson.

Vem var det som tog initiativet till den här affären?

– Det är en svår fråga. Jag tror att man har försökt hitta en köpare och tittat på alternativen till vad man kan göra med den här verksamheten. När det inte fanns så många köpare tog jag initiativet och föreslog att det kanske är vi som ska köpa.

Hade verksamheten lagts ner annars, tror du?

– Nej, det tror jag inte. Absolut inte. Den hade fortsatt. Det fanns inga sådana tankar, det är ju fortfarande en sund verksamhet, säger Pedro Pettersson.

När affären presenterades kommenterade Norstedts förlagsgrupps vice vd Linda Säresand i ett pressmeddelande att bevekelsegrunden till affären var att fortsätta renodla förlagsverksamheten. Det är också Pedro Petterssons bild.

– Det handlar nog mer om Norstedts strategi i den digitala världen. Och det här är den väldigt analoga världen, säger han.  

Eftersom kartverksamheten ingått i koncernen, med restriktioner över vilka ekonomiska uppgifter man går ut med, vill Pedro Pettersson inte säga hur stor verksamhet han och Anders Lundström nu har tagit över.

– Men lite generellt: Det säljs naturligtvis inte lika mycket kartor som på 90-talet. Men vi säljer i princip lika mycket väggkartor som för 20 år sedan. Och nästan lika mycket jordglober.

Även om många upplagor, exempelvis för storsäljaren Motormännens vägatlas, gått ner, handlar det fortfarande om stora volymer.

– I mitten av 90-talet kanske vi toppade med 50 000 sålda per år. Den har sålt över en miljon ex sedan vi började ge ut den. Det är klart upplagorna inte är 50 000 längre, men det är fortfarande stora upplagor.

Utöver de två ägarna ingår tre butiksanställda i förvärvet. Utgivningen och butiken ska rulla på som under Norstedts och likt de senaste åren läggs det redaktionella arbetet ut externt. Att det kommer bli mer företagsmässiga frågor framöver för honom och Anders Lundström, räknar Pedro Pettersson med. Det ser han fram emot. 

Du har jobbat med kartutgivning i snart 40 år. Hur mycket tycker du om kartor?

– Rätt så mycket, haha. Men jag är ingen kartnörd. Jag gillar vad man kan använda dem till, men det har egentligen alltid varit affären som drivit mig.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.