Tillbaka

Därför satsar Bokusgruppen och Tiktok på #Bokstället

2022-06-23
av Kristian Lönner
Foto: Unsplash

3,3 miljoner visningar på två veckor. Genom hashtagen Bokstället vill Bokusgruppen och Tiktok få fler unga att diskutera böcker.

– Som aktör får vi en helt annan möjlighet att nå ut, säger Henrik Graan, marknadsansvarig på Bokusgruppen.

Hashtagen BookTok har blivit ett internationellt fenomen. Bokhandlare runt om i världen, även i Sverige, vittnar om hur böcker blivit storsäljare efter att ha blivit uppmärksammade på Tiktok.

Nu försöker Bokusgruppen och Tiktok gemensamt skapa en motsvarande svensk hashtag, kallad Bokstället.

– Det är ett sätt att hjälpa användare lokalt här i Sverige att hitta lokala boktips och inte bara de stora internationella titlarna som sprids under #Booktok, säger Henrik Graan.

Att Bokusgruppen lanserar hashtagen tillsammans med Tiktok har stor betydelse, menar han.

– Vem som helst kan använda en hashtag, skapa annonser och konton för att försöka bli virala, men genom att göra det med Tiktok får vi som aktör en helt annan möjlighet att nå ut.

Lyfter Tiktok hashtagen på något särskilt sätt?

– Om du går in i appen och klickar på sök kommer det ibland upp olika banners som lyfter olika samarbeten de gör och under några veckor har Bokstället legat där. Vi har en unik kampanjsida i appen som även lyfts i pushnotiser.

Betalar ni för att ha det här samarbetet?

– Det finns inget betalt mellan parterna. Vår vision är att sprida läsglädje för alla varje dag och göra det på så många bra sätt som möjligt. Det handlar inte om att säga: ”kom och handla bara hos oss” utan målet är att få fler unga att prata om och upptäcka böcker.

Kan även andra återförsäljare komma att använda den här hashtagen?

– Jag hoppas det. Det är inte så att ett företag kan ”claima” en hashtag utan jag hoppas att det här kan bli en samlingsplats för lokalanpassade boktips.

Efter två veckor har hashtagen 3,3 miljoner visningar. Är du nöjd?

– Eftersom det är första gången vi gör det här är det svårt att veta vad man kan förvänta sig men jag är jättenöjd så här långt. Folk har börjat skapa videor och boktipsar. Det här är ett långsiktigt samarbete med flera nedslag under året, säger Henrik Graan.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.