Tillbaka

”De har knackat på dörren”

2020-06-25
av Kalle Laxgård
Foto: Ylva Sundgren

Amazon vill skriva avtal med svenska bokförlag. Den amerikanska nätjätten har kontaktat en rad förlag inför en kommande etablering i Sverige. Bland annat efterfrågas fraktfria leveranser och returrätt.

Uppgifter om svensk etablering av Amazon har duggat tätt under våren. Ett lager utanför Eskilstuna uppges vara platsen för logistikverksamheten, personalrekryteringar pågår och i slutet av maj rapporterade Förlagspodden att svenska bokförlag kontaktats av Amazon.

Det är något som bekräftas för SvB.

– De har knackat på dörren, säger Göran Wiberg, försäljningsdirektör på Bonnierförlagen.

Han säger att Amazon hörde av sig per mejl och att det enda Bonnierförlagen hittills fått se är ett förslag på grundläggande villkor. 

Likt andra Svensk Bokhandel varit i kontakt med vill Göran Wiberg inte kommentera utkastet närmare. Påskrifter av ett sekretessavtal hindrar förlagen från att prata.

Enligt uppgifter till SvB har Amazon hört av sig till ett stort antal förlag. Uppgifterna säger också att de grundläggande villkorsförslagen förlagen fått inte skiljer sig nämnvärt mellan förlag, om ens något.

En annan person i branschen som kontaktats av Amazon, som liksom flera SvB talar med vill vara anonym, säger att mycket fortfarande är otydligt.

– De är intresserade av att komma in på den svenska marknaden, men det har de varit förr, så vi vet ju inte hur långt det kommer att gå den här gången, säger hen.

Flera SvB talat med betonar samma sak: Informationen från Amazon är knapphändig. 

Det initiala avtalsutkastet innehåller endast grundläggande villkor och ger inte hela bilden. Då villkoren inte presenteras som en helhet blir det i sin tur svårt för förlagen att ta ställning menar vissa – teoretiskt skulle nya detaljer kunna tillkomma i ett senare avtalsförslag. Någon SvB talat med frågar sig om det handlar om förhandlingsteknik.

Amazons förmåga att utnyttja sin storlek i allt från avtalsförhandlingar till prisdumpning på marknaden är vida omskriven. Där gror också en oro.

En annan person med tillgång till utkastet delar med sig av delar av villkoren. Personen är starkt kritisk till det Amazon föreslår.

– De erbjuder så dåliga villkor att det blir helt ointressant att sälja böcker via dem. 

Hen uppger bland annat att nätjätten kräver full returrätt, något exempelvis varken Adlibris eller Bokus efterfrågar. Likaså vill Amazon ha fraktfria leveranser, också det något som den svenska näthandeln inte jobbar med. Med sådana villkor kan de svenska förlagens marginaler komma att ätas upp på nolltid, menar personen, även om rabattförslaget uppfattas som rimligt.

– I princip kan de köpa upp lager av böcker som går bra och sedan finns de bara att köpa på Amazon. När böckerna slutat sälja är det bara för dem att skicka tillbaka resterna. Det finns inga begränsningar i deras väg.

Men är det inte positivt att förlagen får fler återförsäljare?

– Ja, men man skulle nog hellre vilja att konsumenter blev exponerade för böcker på fler ställen, snarare än ännu en återförsäljare online. Dessutom kommer fokus inte ligga på böcker. 

Uppgifter om att Amazon planerar sin lansering i närtid, till sommaren eller hösten, har cirkulerat de senaste månaderna. Av personerna SvB talar med finns ingen tydlig bild av när en etablering ska ske.

För Bonnierförlagen befinner sig kontakten med Amazon fortfarande på ett tidigt stadium, säger Göran Wiberg. Processen står i princip helt stilla.

– Det är så luddigt allting, hur gången ska gå och vilka krav som krävs. De har kontaktat oss och sedan har man inte hört någonting. Det är helt dött. Men det ordnar kanske upp sig, säger han.

Göran Wiberg välkomnar dock en etablering av företaget.

– Vi uppskattar alla kunder som vill sälja böcker, det är inga konstigheter med det. Ju fler som vill sälja böcker desto roligare. Det är vitalt för branschen.

En fråga som diskuterats länge i bokbranschen är vilken marknadsposition Amazon skulle få i Sverige. Nätjätten anses vara världens kanske skickligaste e-handelsaktör, med närmast obegränsade resurser. Samtidigt ser näthandeln i Sverige, inte minst inom böcker, helt annorlunda ut än när Amazon tog kommandot i Storbritannien eller Tyskland för 20 år sedan. En person SvB talar med ifrågasätter i vilken utsträckning Amazon kan utöka marknaden för förlagen, eller om försäljningen snarare kommer att omfördelas mellan Adlibris, Bokus och andra befintliga återförsäljare.

I slutet på maj rapporterade SvB att Amazon-ägda nätbokhandeln Book Depository, med bas i England, vill börja sälja svenska böcker. Även i Danmark och Norge har förlag kontaktats av Book Depository.

Göran Wiberg säger att Bonnierförlagen träffade Book Depository förra året och skrev kontrakt i höstas. Enligt honom skiljer sig det kontraktet inte nämnvärt från det förlagsgruppen har med andra e-handelsåterförsäljare.

Hur en lansering av både Book Depository och Amazon kommer att se ut, och i vilken mån de samverkar är i dag oklart, enligt uppgifter till SvB.

Men vad SvB erfar är det samma person som sköter kontakterna för båda varumärkena med svenska förlag: Tom Randles, vendor manager på Book Depository.

När Svensk Bokhandel kontaktar honom för frågor, återkommer Nick Caplin, senior manager consumer PR på Amazon.

– Vi pratar regelbundet med svenska säljare, leverantörer och förlag om att förbättra det tillgängliga urvalet för våra kunder, inklusive våra svenska kunder. När det gäller eventuella framtidsplaner kommenterar vi inte rykten och spekulationer, skriver han i ett mejl.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.