Tillbaka

Drog tillbaka förvärvsplan efter konkurrensmyndighetens utlåtande

2020-12-23
av Kalle Laxgård
Foto: Sara Mac Key

Storytels köp av Islands största förlag, Forlagið, hade kunnat utgöra hinder för konkurrensen. Det menade landets konkurrensmyndighet, ICA.
– Vi valde att presentera ett väldigt bra och flerårigt distributionsavtal i stället för att avvakta ett beslut, säger Dan Panas på Storytel.

Den första juli i år meddelade Storytel att företaget skulle köpa 70 procent i isländska Forlagið, landets ledande förlag. Majoritetsägaren, det litterära sällskapet Mál og menning, skulle behålla 30 procent av företaget.

Men det blev ingen affär.

I ett uttalande under måndagen meddelade Storytel att man i stället kommit överens med Forlagið om att ingå ”ett flerårigt distributionsavtal”, som ger Storytel tillgång till förlagets katalog under lång tid. Förvärvsansökan, som legat hos den isländska konkurrensmyndigheten, hade dragits tillbaka.

Skälet att dra tillbaka ambitionen om att köpa förlaget fanns hos den isländska konkurrensmyndigheten, ICA.

ICA – The Icelandic Competition Authority – hade i sitt arbete samlat in information från marknaden: parterna i affären, aktieägare, författare och parternas konkurrenter. Enligt ICA uttryckte många oro för vad affären skulle innebära.

Den 27 november framförde myndigheten sina invändningar i ett uttalande till Storytel och Forlagiðs ägare, där man i sin preliminära bedömning ansåg att affären skulle förstöra konkurrensen på marknaden för tryckta böcker och ljudböcker. Enligt ICA såg myndigheten att det kunde bli nödvändigt att göra ett ingripande. Samtidigt gavs parterna möjlighet att invända, komplettera med mer material eller föreslå åtgärder.

I måndags, 21 december, skickade Storytel och Forlagiðs ägare ett brev till ICA om att förvärvsansökan dragits tillbaka.

– Eftersom vi är extremt angelägna om att göra mycket mer av Forlagiðs innehåll digitalt tillgängligt för allmänheten, och eftersom vi nyligen har fått indikationer som kan tolkas som tveksamma från den isländska konkurrensmyndigheten, beslutade vi oss för att i stället gå på den här robusta och generösa lösningen, som är det fleråriga avtalet mellan Forlagið och Storytel som vi presenterade tillsammans i måndags, skriver Egill Örn Jóhannsson, chef för Forlagið, i en kommentar till SvB.

Sedan förvärvsansökan drogs tillbaka har ICA lagt ner den pågående undersökningen och betraktar fallet som ”case closed”. Vad som fick myndigheten att komma fram till sitt preliminära uttalande vill ICA inte kommentera vidare i dagsläget, skriver advokat Aldís Sif Bjarnhéðinsdóttir i ett mejl till SvB.

När SvB når Storytels kommunikationschef, Dan Panas, betonar han att det viktigaste är att streamingtjänsten har fått till ett långvarigt avtal med Forlagið.

Vad anser ni om konkurrensmyndighetens preliminära bedömning, att det här köpet skulle kunna hindra konkurrensen?

– Det är förstås inte vår sak att tycka till om konkurrensmyndigheten på Island. De gör sitt jobb och det respekterar vi till fullo. Vi valde att presentera ett väldigt bra och flerårigt distributionsavtal i stället för att avvakta ett beslut av konkurrensmyndigheten. För de har ju faktiskt inte presenterat något beslut.

Ni har kommunicerat det här förvärvet till aktieägarna. Vad innebär det att det inte blir av?

– Vi tycker att det här avtalet ger oss – och framför allt konsumenterna på Island – ett förstklassigt innehåll. Forlagiðs är det ledande förlaget på Island. När en sådan aktör går in i en sådan här satsning på det här viset betyder det naturligtvis också mycket för digitaliseringen av den isländska bokindustrin.

Vad betyder det här för Storytels fortsatta arbete på Island?

– Vi är otroligt glada att Storytel Icelands kunder kommer få tillgång till Forlagiðs fantastiska utgivningskatalog.

Jag har aldrig hört termen ”distributionsavtal” i det här sammanhanget tidigare. Är det ett vanligt förlagsavtal?

– Det är ett avtal om att vi ska distribuera delar av deras innehåll.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.