E-bok ljuspunkt på fallande marknad

Försäljningen av tryckta böcker minskar på den anglosaxiska marknaden, men e-boken börjar kompensera för tappet. Ändå sjönk omsättningen för flera stora förlag första halvåret.

Publicerad

har varit dystert för den fysiska boken både i USA och Storbritannien. I USA sjönk försäljningen av tryckt allmänlitteratur med 16 procent under årets fem första månader jämfört med 2010, enligt förläggareföreningen AAP. Inbundna böcker för vuxna sjönk med 23 procent under första halvåret. E-böcker ökade däremot med 160 procent, och för exempelvis Simon & Schuster stod e-böcker under första kvartalet för 17 procent av intäkterna, för Hachette 22 procent.

Trenden är tydlig även i Storbritannien. Försäljningen av inbunden skönlitteratur sjönk med tio procent de första sju månaderna (pocket tappade sex procent) och julinivån i bokhandeln var den sämsta på sju år, enligt Bookseller. E-böcker pekas ut som boven, men oberoende bokhandlare skyller också på stigande bokpriser.

Trots att flera stora förlag i Storbritannien gjorde sitt sämsta första halvår på länge vad gäller tryckta böcker ser man optimistiskt på resten av året. Enligt Nielsen BookScan, som inte inkluderar digitala böcker, sjönk förlagens försäljning med tre procent. Osäkerheten kring Waterstones, innan kedjan köptes upp, ses som en bidragande orsak.

Men Penguin, Pan Macmillan, Simon & Schuster och Bloomsbury ökade under samma period. För Penguin berodde det på en stark barnboksförsäljning. Bloomsbury globalt rapporterar om ökad försäljning i sommar tack vare e-böcker, ett antal storsäljare i bokhandeln – och ett ökat sug efter Harry Potter-böcker i samband med den sista filmen.

Och enligt de brittiska förlagen börjar e-böcker att väga upp för de fysiska böckernas nedgång. Hachette UK femfaldigade sin digitala försäljning under första halvåret, och för helåret förväntas den stå för tio procent av intäkterna. E-böcker inräknade ökade Random House sin försäljning jämfört med i fjol.

Även i Kanada tappade tryckta böcker till förmån för e-böcker: marknaden sjönk med 11 procent under första kvartalet, enligt Publishers Weekly.

Försälj­­nings­utveckling i Stor­britannien 2011:

Hachette: –16 %

Random House: 0 %

Penguin: +11 %

Harper Collins: –2 %

Pan Macmillan: +14 %

Källa: Bookseller

Powered by Labrador CMS