Effektiv marknadsföring över Internet

Bottnia Internet Provider erbjuder sina abonnenter gratis internetuppkoppling. Annonsförsäljning gör detta möjligt.

Publicerad

öretaget Bottnia Internet Provider erbjuder sina abonnenter helt gratis internetuppkoppling. Annonsförsäljning gör detta möjligt. Medan abonnenterna väntar på att nya hemsidor laddas, och det kan ju ta en stund, visas annonser.

    Affärsmodellen håller på att rasera både prissättningen för Internetabonnemang och Internet som annonsmedium. Men den erbjuder samtidigt annonsörerna en unik, individuell marknadsföringskanal, dessutom med lokal prägel.

    Abonnenterna är nämligen tvungna att uppge en profil som sedan styr vilka annonser ur databasen som ska visas för just den abonnenten. Annonsören betalar bara för varje träff, och vet samtidigt att budskapet har nått rätt typ av person i rätt stad. En vanlig internetsajt kan inte erhålla lika bra kunskap om kunden som den profil kunden här själv uppger. Börsnotering

‹ Det går att nå en 25-årig surfare på Götgatan med en annons om att kvartersbutiken om hörnet precis fått in färska wienerbröd, berättar en av grundarna,

Anders Lövbrand

, för TT.

    Bip räknar med att gå plus minus noll i Sverige 1998, men siktar redan på både börsnotering och en världsomspännande lansering av sin "Internet-reklam-teve". Företaget har redan ett samarbete med IT-jättarna Microsoft och Digital. Frågan är vad som händer när internetuppkopplingarna blir snabbare och väntetiderna kortare.

    Apropå reklamfinaniserade tjänster: På andra sidan Atlanten får den mest kända tillhandahållaren av gratis e-post via en annonsfinansierad web-plats, Hotmail, ungefär 60 000 nya abonnenter varje dag. Microsoft har lagt ett bud på hela företaget med sina tolv miljoner abonnenter. Summan är ungefär 2,5 miljarder kronor, att betalas i egna aktier.

Powered by Labrador CMS