Tillbaka

Efterlyser mindre utspridd bokhelg

2022-05-23
av Kristian Lönner, Kalle Laxgård
Medborgarplatsen under söndagen.
Foto: Carina Jönsson

Roligt att möta läsare – men bokhelgen är för utspridd. Det är ett par av reflektionerna efter Stockholm helg.

På Medborgarplatsen gick sju förlag samman med Tranströmerbiblioteket och ordnade på söndagen Barnboksfestivalen. Hanna Smedberg, pr- och informationsansvarig på Opal förlag, menar att det blev en succé.

– Det gick fantastiskt bra och det var otroligt mycket folk som kom. Jag bemannade fiskdammen och jag delade nog ut presenter till närmare 1 000 barn.

Hon berättar att ett liknande evenemang ordnades redan 2020 på Akademibokhandeln.

– Sedan kom pandemin och det blev ingen uppföljning. Nu tänkte vi att det är bättre att köra på Stockholms bokhelg och att vi passar bra in här.

Hur mycket arbete är det bakom ett sådant här evenemang?

– Jättemycket. Vi har planerat det sedan senhösten.

Blir det ett återkommande inslag på Bokhelgen?

– Vi har inte hunnit prata om det ännu men jag hoppas verkligen det.

 

Även Olle Lidbom, kommunikationschef på Norstedts förlagsgrupp, är väldigt nöjd med barnboksdagen på Medborgarplatsen.

– Det kom mycket folk, var fint väder och så är det roligt att samarbeta med andra förlag för ett sådant här event. Det var också väldigt lyckat att vara på en plats där många som inte planerat in det kom förbi, och blev glatt överraskade, säger han.

Enligt Olle Lidbom räknade Tranströmerbiblioteket till 2 500 personer där under de sex timmarna programmet var i gång.

Under lördagen ordnade förlagsgruppen också ett pärlband av författarsamtal vid de egna lokalerna på Riddarholmen. Där blev morgonens feelgood-satsning lyckad, säger Olle Lidbom, om än inte lika lyckad som evenemanget på Medborgarplatsen.

Själv anser han att Barnboksfestivalen kan bli ett koncept att kopiera.

– För hur vi ska göra med vår deckarutgivning, skönlitteratur eller feelgood. Det är tufft att få folk att röra sig runt om i staden på det här sättet. Då är det bättre att samarbeta och hitta platser där det rör sig folk mer naturligt och där man kanske kan stanna en hel dag, säger Olle Lidbom.

 

Ett förlag som gjorde debut på Bokhelgen i år var HarperCollins Nordic. Intrycken efter helgen är blandade skriver förlagschef Anna-Lena Hernvall i ett mejl.

– Idén med en härlig bokhelg i Stockholm är lockande och jag upplevde att det fanns många spännande samtal och programpunkter att ta del av. Men bristande marknadsföring och en stor geografisk spridning av eventen över hela Stockholm gör det nog nästintill omöjligt att få till. Tyvärr.

I de egna lokalerna på Kungsholmen arrangerade förlaget ett samtal mellan Simon Häggström och Katarina Wennstam.

– Vi fyllde alla platser och hade en lång väntelista, så det blev ett väldigt lyckat event. Under lördagen hade vi ett begränsat antal programpunkter på Mornington Hotel, dit hittade tyvärr inte alls så många besökare som vi önskat. Vi hade också ett bokbord på Hotel Malmen i lördags, men även där var det tyvärr färre besökare än vi hoppats, skriver Anna-Lena Hernvall.

 

Bättre marknadsföring kring evenemanget efterlyser också Madeleine Olofsson, projektledare på Kunskapshuset förlag som ingår i Hoi Publishing som hade över 40 programpunkter under Stockholms bokhelg.

– Tidigare och mer marknadsföring kring Stockholms bokhelg, skriver hon i ett mejl som svar på frågan vad som kan göras bättre till kommande år.

På det hela taget är Madeleine Olofsson ändå nöjd.

– Kul helg med många glada författare på plats som både bjöd på föreläsningar, signering och bokförsäljning.

En annan aktör som gjorde bokhelgs-premiär var nyöppnade Hornstulls bokhandel, vars grundare fick idén till butiken under bokhelgen i höstas. Delägaren Kristian Borg är nöjd när han summerar dagarna.

– Det gick väldigt bra, verkligen skitkul. Det var mycket folk på alla samtal, säger han.

Butiken hade 15 programpunkter i olika genrer. Bokförsäljningen landade på runt 7 000 kronor om dagen.

– För oss är det jättebra, med tanke på att vi är nystartade och att folk inte hittat hit tidigare, säger Kristian Borg.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.