Etisk märkning av webbplatser

Den svenska Internetföreningen Bitos funderar på att följa den amerikanska organisationen Trust-e:s etiska märkningar av webbplatser. Den som har en tillräckligt bra policy för hur de hanterar personuppgifter på nätet får sätta ut Trust-e-symbolen. Det amerikanska systemet bygger på så kallat informerat samtycke. En enskild person måste godkänna att hans personuppgifter hanteras på nätet, alltså i princip samma riktlinjer som den hårt kritiserade personuppgiftslagen, skriver Svenska Dagbladet. Enl

Publicerad

iselius, som leder Bitos etikgrupp, handlar det om att reglera utbudet själv för att slippa fler ogenomtänkta lagar. Trust-e anger inte några exakta regler. Det sökande företaget beskriver sin policy, och Trust-e kan efter eventuella korrigeringar godkänna webbplatsen. De flesta amerikanska Internetföretag har gått med och märkningen sprider sig utanför USA. Bitos säger sig vara mycket inspirerade av den amerikanska modellen. Att besökarna känner förtroende för nättjänsterna gynnar naturligtvis företagen själva och kan vara avgörande för Internet som handelsplats

Powered by Labrador CMS