Event ska dubbla förlagens målgrupp
Under etiketten Existentiell salong, ordnar de två förlagen samtalskvällar under våren med Librisförfattaren Joel Halldorf och Fri tankes förlagschef Christer Sturmark.
Svensk Bokhandel har nyligen skrivit om de kristna förlagens minskande marknad.
Hur går det för Fri tankes populärvetenskapliga böcker?
– Det är svårt för alla fackboksförlag att nå ut men vi märker att det finns ett intresse. Vi ser positivt på framtiden, inte minst genom att vi bygger en direktrelation med läsarna genom den här typen av samtal och event. Vi kanske säljer mindre i den fysiska handeln men mer genom egna kanaler, säger Martina Stenström.
Vilken betydelse har event framöver?
– Jättestor, det hjälper böcker att hitta ut. Vi ger ut ett brett spektrum av böcker av olika svårighetsgrad och det är ingen hemlighet att kultursidorna recenserar mindre och mindre. Det är klart att om vi får berätta själva vad våra böcker handlar om, så är det lättare för läsarna att ta till sig.
Vad vill ni uppnå med just den här samtalsserien?
– Vi vill visa att man kan komma från olika ställningstaganden och olika syn på världen och skapa ett intressant samtal. Att man kan vara civiliserat oense. Vi vill gifta ihop våra målgrupper. Existentiell salong arrangeras för första gången i morgon onsdag, på Teater Brunnsgatan 4 i Stockholm.
Vad tyckte du om artikeln?