Expressens klassiker en god affär för Bonniers
Expressens och Bonniers satsning på 30 klassiker under 30 veckor tycks bli en god affär.– Vi har visat att det går att sälja klassiker, säger Bonnierförlagens marknadschef Håkan Rudels
Först ut i Expressens klassikerserie var Hemsöborna som delades ut gratis till tidningsköparna i en halv miljon exemplar den 11 september. Enligt Expressens marknadsdirektör Mats L Löthén har böckerna därefter tryckts i 100 000 exemplar per gång, vilket är en nedjustering från de 200 000 man först uppgav.
Priset på böckerna i butiken är 59 kronor. Provisionen till handlarna är densamma som för tidningen: cirka 20 procent. Varken Bonnierförlagen eller Expressen vill uppge hur många böcker som hittills sålts, men antalet tycks inte ha påverkats av vilken titel som följt med tidningen.
– Upplagan är stadig, med ett litet tapp per vecka, säger Mats L Löthén.
Normalt har Expressen 30 procent returer på tidningen, enligt Mats L Löthén. Översatt till böcker skulle det innebära att uppåt 70 000 klassiker sålts varje vecka.
Distributionen sköts av Expressen och returerna går samma väg som tidningen: till återvinning. Endast en mindre del lever vidare och säljs via AdLibris. Inget återvänder till Bonniers.
Om uppgifterna om upplagor stämmer, innebär det att Bonnierförlagen kommer att sälja mellan 2,5 och 3 miljoner böcker under trettio veckor till Expressen.
Enligt Mats L Löthén ska klassikersatsningen inte ses som en metod att höja Expressens upplaga.
– Detta är ett tredje ben för oss att generera intäkter, vid sidan av lösnummerförsäljning och annonser.
Expressens kulturchef Per Svensson, som varit med och gjort urvalet, säger att satsningen gått »otroligt bra«.
– Upplagorna, i relation till vad man har i bokhandeln på klassiker, är häpnadsväckande.
Faktaruta om klassikerna
Expressen satsar mellan 6 och 7 miljoner kronor på reklam för klassikerna.
Klassikerna hittills:
Hemsöborna
Gösta Berlings saga
Möss och människor
Doktor Glas
Mrs Dalloway
Nässlorna blomma
Stolthet och fördom