Tillbaka

Extraordinära kostnader gav storförlust

2022-05-05
av Kalle Laxgård
Ingrid Bojner, interim vd på Storytel.
Foto: Mattias Bardå

Storytels streamingintäkter landade på 698,6 miljoner kronor för första kvartalet, vilket var i linje med företagets prognos. Samtidigt uppgick förlusten till 148,5 miljoner kronor, på grund av extraordinära kostnader.

Posterna som stör jämförelserna med förra året uppgick till 133,5 miljoner kronor ebitda, skriver Storytel i sin nya delårsrapport.

Det handlar om kostnader för strategiskifte på 71,5 miljoner kronor, kostnader för bolagets paus i Ryssland på 45,1 miljoner, transaktionsavgifter för förvärvet av amerikanska Audiobooks.com på 8,6 miljoner och avgångsvederlag till tidigare vd:n Jonas Tellander på 8,3 miljoner.

Rensat från extraordinära kostnader landade ebidta-förlusten för kvartalet på 33 miljoner kronor, jämfört med minus 28 miljoner för samma period i fjol, skriver Dagens industri. Det innebär en marginalförbättring från minus 4,8 till minus 4,4 procent.

En viktig händelse under kvartalet var beskedet att omkring 100 medarbetare skulle lämna bolaget.

– Mitt tillkännagivande i mitten av mars angående omstruktureringen av Storytels streaming-organisation var känslomässigt men utan tvekan ett nödvändigt nästa steg i implementeringen av vår utstakade strategi. Med detta steg konsoliderar och fokuserar vi våra kritiska färdigheter, investeringar och resurser till prioriterade områden och bygger en plattform för accelererad tillväxt, skriver Ingrid Boijner, tillförordnad vd på Storytel, i delårsrapporten.

Hon skriver även att stoppet i Ryssland som följd av kriget i Ukraina kommer att påverka tillväxten för bolaget negativt. Under första kvartalet uppgick dock intäkterna till 698,6 miljoner kronor, vilket följde Storytels prognos, och innebar en ökning med 35 procent jämfört med samma period i fjol. Ökningen var något som förvärvet av Audiobooks bidrog till.

Prognosen för andra kvartalet är intäkter i spannet 698–705 miljoner.

För Storytel Books, förlagsverksamheten, uppgick försäljningen till 149,4 miljoner, en ökning från 125,2 miljoner i fjol.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.