"Felaktig" slogan retar Barnes & Nobles

I mitten av maj öppnade den amerikanska bokhandelskedjan Barnes & Noble sin Internetbutik.

Publicerad

B&N Online erbjuder 30 procents rabatt på alla inbundna böcker och 20 procent på alla pocketböcker. Den sökbara databasen innehåller mer än en miljon titlar och köpen skyddas med kryptering.

    B&N Internetbutik ser snarare ut som ett onlinetidskrift, men med pratrum, anslagstavlor och live-händelser som författarintervjuer.

    Från företaget Firefly har B&N fått en filterprogramvara som kan matcha kunder med böcker som andra kunder rekommenderat.

    B&N Online har hundratalet anställda, det är lika många som Amazon.com. Men vem är egentligen störst. I det land vars innevånare tycks ha rättsliga tvister som hobby har nu B&N stämt Amazon.com för vilseledande marknadsföring som åsamkat B&N ospecificerade skador och begärt att de ska publicera korrigerande annonser.

    Striden gäller Amazon.coms slogan "Jordens största bokaffär". Själva kallar B&N sin web-plats för "Världens största bokhandlare online", vilket faktiskt är sant menar de. B&N skriver i sin stämningsansökan att Amazon.com ju inte ens är en bokaffär, utan snarare en bokmäklare.

    Men inte brydde sig börsen om det. Amazon lyckades dra in 54 miljoner dollar på sin nyemission i mitten av maj. Kursen steg från de ursprungliga 18 dollar per aktie till 30 dollar för att sluta på 23,5.

Powered by Labrador CMS