Tillbaka

Fler svenskar handlar på Amazon

2021-05-11
av Matilda Källén
Foto: Ylva Sundgren

Mer än 12 procent av svenskarna har handlat på amazon.se sedan lanseringen i höstas, enligt en ny studie. 

Det är Ekonomihögskolan vid Lunds universitet som genomfört studien i samarbete med undersökningsföretaget Norstat.

Studien visar att 12 procent av svenskarna mellan 16 och 74 år har handlat på Amazons svenska sajt någon gång mellan lanseringen i oktober och 30 mars i år. Samma siffra för de som är under 40 år eller handlar online minst en gång i månaden är 16 procent.

Om köpbeteendet fortsätter i samma takt kommer 50 procent av svenskarna, eller 70 procent av de vana online-shopparna, att ha handlat på Amazon.se om två år, enligt forskarna Johan Anselmsson och Burak Tunca, som genomfört sammanlagt 6 000 onlineintervjuer. 

– Åsikterna om Amazons framgång har varit blandade sedan lanseringen, men än så länge är det svårt att bedöma framtiden. Å ena sidan är det förvånansvärt många som testat att handla, men å andra sidan har Amazon fördelar av att de finns i så många produktkategorier. Hade Amazon endast opererat i en kategori hade 12 procent varit en oerhört stark siffra, men nu måste vi avvakta och börja utvärdera deras prestationer i kategori för kategori, säger Johan Anselmsson i ett pressmeddelande.

Studien visar också att Amazon upplevs som ”bra på sortimentsbredd, låga priser och att de är framgångsrika i vad de gör”. Sedan november har svenskarnas bild av företaget dock förändrats något: medan bilden av Amazon som innovativt har förstärkts, har bilden av företaget som leveranssnabbt minskat.

Det som drivit svenskarna att testa Amazon har i först hand varit elektronik, dyi-saker och spel. Det de framför allt har handlat har varit elektronik, böcker och sport. 

Det som upplevs som Amazons svaga sidor är hållbarhet, kompetens och kvalitet, men enligt forskarna är det inget som påverkat svenskarnas vilja att testa amazon.se.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.