Tillbaka

Förlagspodden tar paus

2020-05-25
av Kalle Laxgård
Foto: istock photo

Efter förra veckans inslag om Brombergs har Förlagspodden nu bestämt sig för att göra ett uppehåll. Beslutet är även fattat mot bakgrund av intressekonflikterna för medgrundaren och förläggaren Kristoffer Lind.

Inslaget handlade om att Brombergs förlag inom kort skulle lägga ner – ett påstående ägaren och förlagschefen Dorotea Bromberg kraftfullt dementerat. Förlagspodden tod senare bort inslaget.

I dagens podd redogör podden för bakgrunden till inslaget, som började med ett tips om att Brombergs ska sluta ge ut nya böcker. Vidare resonerar de om grunderna för inslaget och om de eventuella konsekvenserna för Brombergs. Men också om poddarnas olika roller vid sidan om Förlagspodden.

– Vi har ju olika ingångsvärden i det här. Du (Kristoffer Lind, förläggare Lind & Co) ska leva bland förläggare som tycker att det här var helt fruktansvärt gjort av oss. Jag som journalist lever i en helt annan miljö, säger Lasse Winkler i podden.

De har nu bestämt sig för att låta podden ta en paus.

Kristoffer Lind säger att han ”skäms som en hund” för publiceringen om Brombergs. Men vid sidan om det enskilda inslaget finns också en djupare problematik.

– Podden har blivit allt mer journalistiskt driven, vi har haft allt fler avslöjanden. Det är roligt och det gör podden intressant. Men det blir många svåra gränsdragningar där jag är med och granskar den värld jag också är en del av, där jag gräver i mina konkurrenters tillstånd, kommenterar mina konkurrenter och även mina kunder. Det skapar en växande irritation. Det är många som är ganska trötta på mig, säger han i podden.

Ytterligare ett skäl till pausen är Amazon förväntade intåg i Sverige. Enligt Förlagspodden har Amazon nu kontaktat svenska förlag med sekretessbelagda avtal. Där hamnar Kristoffer Lind i ytterligare en svår intressekonflikt.

Beslut om huruvida podden återkommer ska tas efter sommaren.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.