Tillbaka

Försäljningen av engelska böcker ökar kraftigt – tack vare Tiktok

2022-06-06
av Carina Jönsson
Foto: Leif Jørgensen/Wikimedia commons

Under årets första månader exploderade försäljningen av engelska böcker hos danska bokhandelskedjan Bog & Idé. Anledningen? En hashtag på Tiktok.


Under årets fem första månader har kedjan, som är Danmarks största, sålt tre gånger så många böcker på engelska som under hela 2021. Och enligt Bog & Idés vd Marianne Lyngby Pedersen är det framför allt unga som driver försäljningen. Hon pekar på Tiktok-hashtagen Booktok som största orsaken bakom försäljningsökningen. Via hashtagen delar användarna läsupplevelser med varandra och recenserar böcker genom att lägga upp korta videos.
– Tiktok bidrar till att göra det coolt och häftigt att läsa tryckta böcker, trots en värld som blir mer och mer digital och där ljudböcker vinner allt större mark på bokmarknaden, säger Marianne Lyngby Pedersen.
Den ”Booktok”-bok som gått bäst hos kedjan är Heartstopper av brittiska Alice Osman. En bok som gavs ut 2019. I april hade också en tv-serie som bygger på boken premiär på Netflix.
Bog & Idé har 90 butiker i Danmark, Grönland och på Färöarna.
 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.