Tillbaka

”Förväntade mig en mer slagkraftig lansering”

2020-12-29
av Kalle Laxgård
Foto: Sara Mac Key

2020 I BACKSPEGELN. Amazons etablering, boken som Årets julklapp och katter som gästar videosamtal. Adlibris försäljningschef Sakari Luovio ger sin syn på året som gått.

Vid sidan av covid-19, vilken är årets branschhändelse?
 – Att vargen faktiskt är här. Amazons etablering är något som fått oss alla, inte minst oss återförsäljare, att behöva lägga om sina strategier och vässa sina erbjudanden. Långt före själva lanseringen förstås.

Hur har corona påverkat ditt jobb?
– Ja du… man har fått vässa sina ledarskap-skills. Att leda på distans har sina utmaningar, men jag är superstolt över mitt team och hela bolaget. Det har gått förvånansvärt smidigt och teamen har jobbat stenhårt och målfokuserat, även med några katter och barn i Teams-bakgrunden. Sedan har vi förstås sett slagläget på marknaden och skruvat om kampanjerna tillsammans med förlagen, jobbat med prissättningen, leveranserbjudanden och satsat extra mycket på marknadsföringen, något som inte orkestrerats av mig utan vår eminenta marknadschef Sofia Söderqvist.

Vilken händelse har gjort dig gladast under året?
– Att vi köpt Campusbokhandeln! Ett välkommet tillskott som passar vår strategi som handen i handsken. 

Vad har varit årets flopp?
– Med stor respekt för världens största e-handlare förväntade jag mig en mer… polerad och slagkraftig lansering. Med det sagt, vi följer utvecklingen nära, om det blir flipp eller flopp nästa år.

Vad tror du kommer att känneteckna branschåret 2021?
– Jag hoppas att det blir fler branschinitiativ som driver läsning och konsumtion av böcker. Vi behöver jobba mer och bättre tillsammans, där har de olika branschorganisationerna förstås ett stort ansvar. Målet måste väl ändå vara att boken blir årets officiella julklapp 2021, i stället för mobillåda eller stormkök.

Vilken är årets bästa bok?
Consolations av David Whyte utan tvekan. Eller vänta, den kanske kom 2019... Nåväl, den kan man läsa varje år resten av sitt liv.
 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.