Tillbaka

Främlingsfientlighet minskas med CD-ROM

1996-01-01
av SvB
Riksmedia lanserar i dagarna ett nytt läromedel för att öka förståelsen för det nya mångkulturella samhället. Tio olika folkgrupper, alla boende i Sverige, kommer till tals och får berätta om sin mu...
Riksmedia lanserar i dagarna ett nytt läromedel för att öka förståelsen för det nya mångkulturella samhället. Tio olika folkgrupper, alla boende i Sverige, kommer till tals och får berätta om sin musik, geografi, konst, historia och sitt språk på CD-ROM.
Skivan innehåller fakta varvat med personliga berättelser. Så berättar till exempel Hans Alfredson om Susanna Idivuoma som är av samesläkt. Det ges prov på folkgruppernas musiktraditioner med text, bild och ljud, konstnärer berättar om sitt skapande och i "manegen" ser man en teaterföreställning, dansuppvisningar med rörliga bilder. Skivan innehåller också en interaktiv frågelek som bygger på de olika avsnitten.
Enligt Jonas Ander, projektledare på RiksMedias avdelning för nya medier, kommer skivan att säljas till självkostnadspris:
- För att åstadkomma en attitydförändring till främmande kulturer och komma åt den främlingsfientlighet vi ser i dag måste upplysning börja bland unga redan i skolan. Därför ser vi det som viktigt att den inte är för dyr. Alla skolor bör ha råd att skaffa åtminstone ett exemplar.
Sverige -en värld av kulturer är ett av de mest omfattande IT-läromedel som gjorts på svenska. Läraren ger eleverna en uppgift att hitta information som de sedan kan söka efter själva. Alla svåra ord i texten är understrukna och förklaras. CD:n innehåller cirka 60 undervisningstimmar och har tagit ett år och 3,5 miljoner kronor att producera. Sverige - en värld av kulturer bygger på en kanadensisk produktion och är ett samarbetsprojekt mellan RiksMedia, Telia och Stiftelsen för Kunskap och Kompetensutveckling.


Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.