Tillbaka

Gör deckarkampanj för sommaren

2020-06-16
av Kalle Laxgård
Audible gör reklam i Stockholm i höstas.
Foto: Sara Mac Key

Amazon-ägda Audible fortsätter sitt försök att vinna mark på svenska ljudboksmarknaden.

Nu lanseras en gratiskampanj med svenska deckare, på både svenska och engelska.

I sortimentet finns över 100 svenska böcker, huvudsakligen backlist, på svenska och engelska.

– Majoriteten av titlarna är nya på Audible och lanseringen är ytterligare ett steg i Audibles satsning att tillgängliggöra skräddarsytt och lokalt anpassat innehåll för svenska lyssnare, skriver Audible i en kommentar till SvB.

Kampanjen är nästa steg i Audibles försöka att slå sig in på svenska ljudboksmarknaden. Kunder kan registrera sig på företagets sajt och får då gratis tillgång till tjänsten under 30 dagar, då lyssnare har möjlighet att ladda ner en bok.

Titlarna är i sin tur indelade i olika underkategorier, som ”mysdeckare” och ”kalla kårar”.

Hur många betalande användare Audible har i Sverige är inget företaget vill svara på.

– Audible delar inte uppgifter om antal användare på lokal eller global nivå.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.