Tillbaka

Håkan Rudels: ”Vår ambition i Norge är hög”

2021-06-30
av Kalle Laxgård
Håkan Rudels, vd Bonnier Books.
Foto: Sara Mac Key

Att Egmont nu tar över hela Cappelen Damm rör om i grytan i bok-Norge.

Bonnier Books, som säljer sin hälftenandel i förlaget, utlovar stora planer.

– Det kommer att hända mycket runt Bonnier i Norge framöver, säger vd Håkan Rudels.

Bonnier Books säljer sin andel i Norges största förlagshus Cappelen Damm, för motsvarande en miljard kronor, enligt Dagens Næringsliv. Köparen är danska Egmont, som ägt verksamheten ihop med Bonniers sedan 2007.

Håkan Rudels, vd för Bonnier Books, menar att huvudskälet till affären är behovet av en tydlig ägare till storförlaget.

– Det gäller inte bara Norge och Cappelen Damm, utan för alla våra verksamheter. Det skapar bäst förutsättningar för verksamheten framåt, med tanke på alla de utmaningar och möjligheter som finns i bokbranschen, säger Håkan Rudels till SvB.

Cappelen Damm omsätter cirka 1,2 miljarder kronor och ger ut 2 200 titlar per år. I fjol ökade förlagshuset sin marknadsandel inom allmänlitteratur till rekordsiffran 41,7 procent.

Enligt Håkan Rudels innebär affären en nystart för Bonnier Books i landet.

– Vi lämnar inte Norge på något sätt, tvärtom. Nu är det full fart på annat sätt. Det kommer att hända mycket runt Bonnier i Norge framöver, säger han.

Vad kan du säga om det?

– Inte så mycket nu. Du kommer att bli varse. Vår ambition i Norge är hög, och delvis handlar det om att fortsätta bygga Strawberry, det moderna förlagshuset, som ska växa fort. 

Det var i slutet av förra året som Bonniers aviserade ett köp av norska Strawberry publishing. Därefter initierade norska konkurrensverket en granskning av köpet och såg tecken på att affären skulle kunna ge osunda marknadsförutsättningar. Skälet var Bonniers dominanta ställning genom ägandet i Cappelen Damm, och den svenska förlagskoncernen tvingades backa. Det avsedda majoritetsförvärvet i Strawberry förvandlades till anspråk på en minoritetsandel.

Gör ni ett nytt försök att köpa en större del av Strawberry nu?

– Du får väl vänta och se vad som händer, säger Håkan Rudels. Som jag sade, det kommer hända mycket i Norge. Från vårt perspektiv är det i alla fall ingen konkurrensverksfråga längre, eftersom vi inte har någon annan bokposition i Norge. Och givet att Konkurrensverket godkänner Egmonts förvärv, ska sägas.

Var köpet av Strawberry ett sätt för er att ta er ur Cappelen Damm?

– I alla fall ett sätt inte riskera att åka ur den norska marknaden. Så kan man säga. Vi visste ju inte om vi skulle stå som ägare eller inte. Det vet man ju aldrig när man ger sig in i diskussioner. Man måste bara sätta i gång.

Så det var aktuellt för er att köpa ut Egmont istället?

– När man ger sig in i en diskussion vet man som sagt aldrig var det tar vägen. Det måste man vara beredd på. Annars har man ingen vettig förhandlingsposition.

Hur påverkades stämningen mellan er och Egmont efter Strawberry-affären?

– Bonnier Books är ju inte finansiella ägare i bokbranschen, vi är ganska aktiva i vår styrning på ett övergripande plan. I ett 50/50-ägande tillhör du varken Egmont eller Bonnier, du blir en egen koncern som rapporterar till andra koncerner. För vår del ses vi på styrelsemöten några gånger om året. Det är ingen nära relation på det sättet.

Men som du själv varit inne på: Det är väl viktigt att man som ägare drar åt samma håll, och att det kan påverkas om man ser att den andra ägaren har ett annat intresse?

– Absolut, det blir mer komplext om man ser att en har två intressen på samma marknad. Visst är det så. Men kärnan är att vi ser att de bästa förutsättningarna framöver är en ägare, säger Håkan Rudels. 

Storaffären aktualiserar också frågan om den växande ljudboksmarknaden. I Norge äger Cappelen Damm hälften av Storytel, som är den ledande strömningstjänsten. På så sätt har Bonniers också haft en fjärdedels ägande i den norska tjänsten. Samtidigt står koncernens egen tjänst, Bookbeat, i dagsläget utanför den norska marknaden.

Kommer det att bli enklare för er att lansera och satsa på Bookbeat i Norge nu?

– Det var inte svårt förut men det är rimligare att göra det nu, säger Håkan Rudels.

Uppgifterna om en köpesumma på en miljard är inget han vill kommentera. Men på frågan var pengarna från försäljningen ska stoppas, svarar han man inte sålt för att få loss kapital.

– Utan att låta arrogant, men vi har inga sådana besvär. Det här är mer en strategisk transaktion. Vi köpte flera förlag förra året, vi fortsätter titta på förlag, men det hade vi gjort i alla fall. Men visst, nu står vi ännu mer kapitalstarka.

Många som tittar på den norska bokmarknaden upplever nog att det är ganska stökigt nu. Ständiga förvärv, stridigheter och diskussioner. Vad är det som händer egentligen?

– Jag vet inte om den är så stökig, det är mer att den är så otroligt reglerad. Både formellt och informellt. En sak som blir spännande nu, när vi får en mindre och ny position, som i Strawberry, är att vi inte sitter i samma strukturer. Vi blir mer av en utmanare. Men särskilt stökigt är det inte. Jag tycker snarare att det behövs mer stök.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.