Tillbaka

IQ-Media förlorar visionär park

1998-08-07
av SvB
Vision Park Entertainment väljer, för höstens produkter, Bonnier Multimedia som distributör och förlag i Norden .

digare har spelutvecklingsföretaget samarbetat med IQ-Media, som också i fortsättningen kommer att distribuera Vision Parks sex första titlar, bland annat Backpacker 1 och 2 som bara i Norden sålts i 200 000 exemplar. Avtalet med Bonnier gäller heller inte framtida produkter och ej de två titlar som produceras för lansering under våren.
    - Det handlar inte om att vi får bättre betalt, utan om en bättre matchning. Profilen på våra tre produkter stämmer överens med Bonnierkoncernens övriga utgivning, de har tillgång till rätt kunder och kanaler för marknadsföring, säger Thomas Brühl, vd på Vision Park.
    Polis är ett detektivspel med drag av Beck och andra svenska socialrealistiska romaner, Wannabe handlar om att göra karriär på en tevestudio och kommer till stor del att spelas online, och slutligen Kiosk är en serie på tre interaktiva mysterier med drag av seriehjältinnan Modesty Blaise.
    Avtalet sätter visserligen Bonnier Multimedia som förlag, men Vision Park är ändå mer än ett produktionsbolag.
    De finansierar utvecklingen själva och Bonnier Multimedia får en tidsbegränsad licens. Den egna "halva" förlagsrollen gör att Vision Park kan behålla mellan 50 och 70 procent av nettopriset på varje cd-rom, att jämföra med de 10-20 procent de får för sina äldre produkter de sålde rättigheterna till. Högre marginaler

De högre marginalerna var också motivet då bolaget bildades av svenska Tati (BackPacker, Fest i Mumindalen och Kosmopolska) och danska Deadline (Blackout) för drygt ett år sedan. De såg hur andra tjänade mycket mer på deras succéer än de själva. I september förra året noterades Vision Park på SBI-listan och inräknat projektanställda är de idag ungefär 30 personer.
    En punkt i deras strategi är att släppa in marknadsfolket tidigt i spelutvecklingen. Den andra, eller kanske främsta, är lönsamhet. De tre produkter som lanseras under hösten är primärt utvecklade för Norden, en marknad som företaget själv kan kontrollera. Att göra flera relativt billiga produktioner (ungefär 2 miljoner kronor styck) är ett sätt att sprida riskerna .
    - Det räcker att de säljer i moderata upplagor (läs: cirka 15 000) för att vi ska kunna finansiera hela Vision Parks verksamhet nästa år. Blir någon av dem en hit, kan den dra runt allt.
    De två, än så länge hemliga, titlarna som dyker upp i vår blir början på en internationell satsning.
    - Vi fortsätter med att komma med helt nya koncept (läs: inga bilspel). Det är då man får "hitar". Och vi gör spel för massmarknaden, sådana som passar hela familjen och som bjuder på intellektuella utmaningar. Vem som i fortsättningen kommer att få ta hand om deras titlar, blir en minst lika stor utmaning för Jörgen Axelsson på IQ-Media och Peter Levin på Bonnier Multimedia.
    - Det är klart att vi på lång sikt bara kommer ha en distributions- och förlagspartner, säger Thomas Brühl.
    Vision Park finns på www.visionpark.se

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.