Tillbaka

Kobo lanserar i Sverige – nytt samarbete med Axiell

2019-09-30
av Kalle Laxgård

I och med det nya avtalet ska Axiells kunder kunna tillgängliggöra sina digitala böcker hos e-boksjätten Kobo.

Kobo ägs sedan 2011 av det japanska jättekonglomeratet Rakuten och är en av världens största återförsäljare av digitala böcker.

Företaget är nu i färd med att etablera sig i Sverige och har exempelvis valt den svenska detaljhandelskedjan Kjell & Company som återförsäljare av sina e-boksläsare.

Som en del av lanseringen släpper Kobo nu också sin svenska sajt och app – samt presenterar ett nytt samarbete med distributören Axiell Media.

Partnerskapet går ut på att de förlag som använder Axiell nu också kan tillgängliggöra sina digitala böcker via Kobo. I ett pressmeddelande säger Pieter Swinkels, innehållschef på Rakuten Kobo, att han är glad över att få arbeta tillsammans med Axiell och de svenska förlagen.

– Vi ser fram emot att få fler e-böcker till läsare över hela världen.

Enligt pressmeddeladet har Kobo mer än 38 miljoner användare världen över.

Eva Houltzén, vd för Axiell Media, i ett uttalande:

– I vårt mål att kontinuerligt växa marknaden för digitala böcker och tillhandahålla nya försäljningskanaler till våra anslutna förlag är vi glada över vårt nya samarbetsbete med Kobo och att välkomna dem till Sverige.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.