Tillbaka

Kommentar: Millennium-affär skulle göra avtryck

2019-08-30
av Per PeKå Englund

Petter Stordalen har gjort stort intryck.

Frågan är när Strawberry ska börja göra avtryck?

Förlaget behöver ta hem Millennium-affären.

Självklart vill inte Petter Stordalen framstå som att han har startat en fotbollsklubb i spanska ligan och värvat Barcelonas klubbdirektör, sportchef, manager och tränare – men inte fått med sig några stjärnspelare. Petter Stordalen är förvisso fullt kapabel att snöra på sig skorna själv och hoppa in i en offensiv roll på mittfältet med sin egen nya, kommande bok.

Men ändå.

Det krävs något stort författarnamn för att leva upp till de förväntningar som skapades när Strawberry knöt till sig Forum-trion Anders Sjöqvist, Karin Linge Nordh och Sara Lindegren i mars i år.

Så Strawberry jobbar föga förvånande stenhårt – så diskret det bara är möjligt när man ägs av en karismatisk kändismiljardär – med att knyta till sig nya namn.

David Lagercrantz nämnde ord som ”storslagen uppvaktning” och ”helt fantastisk” när han berättade för Svensk Bokhandel om kontakten med Petter Stordalen och Strawberry.

Även om resultatet av uppvaktningen blev att David Lagercrantz lämnade sin agent och startade agenturen Brave New World – och ger ut sin nya serie på Norstedts – gav det en inblick bakom kulisserna i hur målmedvetet det nya förlaget agerar.

Många kända författare har varit smickrade, men ingen har nappat. Inte än. Inte officiellt i alla fall.

Den bild jag fick under nyhetsarbetet med Norstedts förlust av framtida Millennium-böcker var att det i maj var så gott som klart att Stieg Larssons familj, som äger rättigheterna via Moggliden AB, gjort upp om ett joint venture med en annan aktör om en fortsättning av serien. (Och att den aktören mest sannolikt var Strawberry.)

Men i förra veckan sa Joakim Larsson i Moggliden AB i en Expressen-intervju att fyra förlag visar intresse för rättigheterna.

Det är ju en väldig skillnad – oavsett om Strawberry var joint venture-aktören eller ej –jämfört med beskedet Norstedts förlagschef Eva Gedin fick i mejl från Hedlund Agency.

Vad kan i sådana fall ha hänt från maj till augusti? Ett nej från David Lagercrantz om rättighetsinnehavarna närt en förhoppning om att han skulle övertalas att trots allt skriva en fortsättning?

Jag vet inte. Vi har förgäves sökt både Moggilden AB och Strawberrys svenska vd Rebecka Leffler för kommentarer.

Sedan är det inget dramatiskt om de inte vill prata med oss på Svensk Bokhandel om det här. Så kan det ju vara exempelvis under pågående förhandlingar.

Jag tror fortfarande att Petter Stordalens gäng gör allt för att få Millennium-rättigheterna.

Och det skulle samtidigt lösa jobbet med att knyta till sig en första fixstjärna till Strawberry i Sverige.

För vem skulle kunna tacka nej till att skriva Millennium?

Det är ju bara att titta på David Lagercrantz resa. Jag är övertygad om att han till och med är ett större namn ute i världen än i Sverige. Det är lite rockstjärnefeeling över hans turné i USA just nu.

Det finns väl egentligen bara en aktör som kan sätta krokben för Strawberry när det gäller att knyta till sig fortsättningen på Millennium-serien och det är Bonnierförlagen.

Det vore intressant att veta hur de resonerar på Sveavägen.

Eller rättare sagt; hur de räknar på affären. Det gäller att få täckningsbidrag på prislappen för Millennium-rättigheterna och att fortsätta hålla hög kvalité på böckerna.

Jag tror de aspekterna går före mer känslomässiga beslut som att buda emot för att det åtminstone ska bli så dyrt som möjligt för den konkurrent som värvat fem av ens mångåriga medarbetare.

Vi får helt enkelt vänta och se vad som händer.

Det är i alla fall intressant att sitta på läktaren och följa matchen om Millennium.

 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.