Tillbaka

Läckberg slår ut alla titlar på Adlibris

2020-05-13
av Kristian Lönner
Camilla Läckberg
Foto: Magnus Ragnvid

Att Camilla Läckberg släpper ny bok kommer inte Adlibris kunder att missa. Under onsdagen lyfts bara en enda bok fram på sajtens startsida. 

Samtidigt hävdar Adlibris att försäljningen av övriga titlar inte påverkas.

– Vi pratade med förlaget och kom fram till att det här vore en rolig grej att testa, säger Elias Vieglins, pr-ansvarig på Adlibris.

Under hela onsdagen finns inte någon annan bok synlig på sajtens förstasida och vid lunchtid kommer Adlibris också streama när Camilla Läckberg läser högt ur boken. Att lansera en bok på det här massiva sättet har Adlibris gjort en gång tidigare, i samband med Millennium, berättar Elias Vieglins.

– Det är mycket som ska klaffa. Det ska vara en storsäljare och det ska finnas ett stort allmänintresse. Det är inget vi kan göra alltför ofta, säger Elias Vieglins som inte vill kommentera hur avtalet ser ut med Bokförlaget Forum, som precis som Adlibris är Bonnierägt.

Finns det en risk att andra förlag blir förbaskade över att inga andra böcker lyfts fram?

– Jag tror inte det är någon större fara att andra förlag reagerar negativt på detta. Det är en dag vi gör detta och alla böcker finns hos oss.

Tar ni verkligen kunderna på allvar när ni bara tipsar om en enda bok?

– Det tycker jag vi gör. Vi vill testa oss fram för att se hur vi kan utvecklas, inte minst med tanke på omständigheterna som råder nu, och se vad vi kan göra för att nå fram med olika typer av böcker.

Vad tror du den här kampanjen betyder för försäljningen?

– Vi har höga förväntningar men eftersom vi bara har gjort det vi ett tillfälle tidigare så vet vi inte exakt vad det kommer att ge.

Finns det en risk att andra böcker säljer sämre just i dag?

– Vi kan via vår data se att det inte påverkar kundernas upplevelse eller att försäljningen av andra titlar påverkas.

Hur kan ni veta det redan nu vid klockan 10 på onsdagen?

– Vi har insikter som vi arbetar utifrån och om de insikterna visade att våra kunder skulle försummas skulle vi inte genomföra den här kampanjen.

Skärmdump från Adlibris startsida på onsdagen.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.