Lära känna kunderna
a Vuori-Karvia, vd för finländska Info-kedjan var den som förkunnade att bokhandeln står inför helt nya krav från en alltmer konkurrensutsatt marknad. Bokkonsumenterna har blivit mer oberäkneliga och näthandeln har tagit fart. Genom att använda sig av elektroniska media kan, enligt Vuori-Karvia, bokhandeln dock minska sina kostnader och förbättra sin produkthantering. Han fortsätter: - Min bedömning är att inom ett par år har nätbokhandelsgrossisterna tagit tio procent av marknaden. Men jag är tveksam till om någon verkligen tjänar några pengar. Hittills är det bara de som sålt sin verksamhet och de som erbjuder service till nätbokhandlarna som tjänar pengar. Bokhandlarna måste lära känna sina kunder och anpassa sig till deras behov, snarare än att försöka sälja så billigt som möjligt. - En bokhandel borde vara ett centrum för människor, en mötesplats där idéer utbyts, säger Juha Vuori-Karvia Korrekt information om titlar och priser är avgörande, anser han. Databaser bör även innehålla information om vilka titlar som finns inne, vilka som är i tryck, vilka som är tillgängliga för print-on-demand och vilka titlar som finns tillgängliga på andra språk
Vad tyckte du om artikeln?