Tillbaka

Liber öppnar egen nätboklåda

1998-01-23
av SvB
Läromedel till förlagsnetto och upp till 45 procents rabatt på fack- och kursböcker. Så hoppas Liber kunna locka till sig nya bokköpare.

Liber öppnar sin egen bokhandel på Internet får till och med nätboklådor som Bokus konkurrens på hemmaplan. Det rör sig visserligen bara om försäljning av läromedel och kurslitteratur från ett enda förlag, men det är samtidigt det största förlaget på den svenska marknaden.
    Libers internetbokhandel vänder sig till privatpersoner, är lika lätt att söka och handla i som andra butiker på Internet och tar inte ut någon postförskottsavgift, enbart porto. På de virtuella hyllorna finns närmare 5 000 artiklar inklusive övningsböcker och handledningar från Liber, Liber Ekonomi, Liber Kartor, Liber Multimedia och Almqvist & Wiksell. Leverans utlovas inom fem dagar.
    - Vi har känt ett allt större tryck från föräldrar och övriga som velat köpa direkt från oss, speciellt vad gäller traditionella grundskole- och gymnasieböcker. Där har inte bokhandlarna tillräckligt brett utbud, förklarar Elisabeth Karlström affärsutvecklingschef på Liber AB.
    Men naturligtvis slår Libers direktförsäljning mot bokhandlarnas försäljning av kursböcker till komvux- och högskolestudenter. Är Liber inte rädda för reaktionerna?
    - Vi hade inte gjort detta om inte internetbokhandlarna redan hade brutit upp det traditionella sättet att sälja böcker. Dessutom handlar det i stor utsträckning om ett sortiment som inte finns hos bokhandlarna nu.
    Libers internetbokhandel är organiserad i ämnen och kategorier. Det finns avdelningar för multimedia, föräldrar och nyheter samt att man också bjuder på korta demonstrationer av multimediatitlar som körs över Internet. Sajten är utvecklad av förlagets egen multimedia-avdelning och kommer att skötas av en bokhandelsansvarig med uppbackning av andra medarbetare. Stora förväntningar

Elisabeth Karlström har stora förväntningar, speciellt på att få nya kunder i form av föräldrar och studenter.
    - Vi konkurrerar inte med bokhandlarna. Människors köpbeteende är så olika, vi breddar snarare marknaden.
    Kanske blir Libers direktförsäljning en begränsad företeelse. Även i Internets hemland, USA, är det fortfarande ovanligt att förlagen vänder sig direkt till privatpersoner. Kanske ser vi början på en trend som närs av priskonkurrens och en stark statlig institution med uppdrag att sprida intresset för litteratur.
    Libris, Kungliga Bibliotekets databas över bland annat all i Sverige utgiven litteratur på Internet, har gjort plats för omslagsbilder och baksidestexter från förlagen. Varför inte också länkar till förlagens hemsidor, eller som i Libers fall, deras internetbokhandel? Det skulle i högsta grad bli en gemensam startpunkt för kunden - hur många förlag skulle vilja missa en sådan chans till direktförsäljning och direktkontakt med konsumenterna?

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.