Tillbaka

Mediaguru siar och ger kloka råd

1997-05-16
av SvB
Mike Shatzkin, guru i bokförsäljning på Internet, livade nyligen upp stämningen på Bokhandlareföreningens konferens i Dublin.

Mike Shatzkin uppmuntrade brittiska och irländska bokhandlare att strunta i "förläggarnas territoriella integritet" i fråga om leveranser och istället använda sig av amerikanska grossister för sin överlevnad, till exempel Ingrams eller Baker & Taylor.
    I ett inlägg, Bokförsäljning i cyberrymden, säger Shatzkin: - Om ni tänker konkurrera måste ni använda er av varje tillgängligt redskap: de amerikanska grossisterna är ett sådant redskap. De leverar böcker snabbt, till en låg kostnad. Brittiska grossister levererar bara en bråkdel via Ingrams av vad som vore möjligt.
    De stora grossisterna erbjuder i USA en titelbredd på minst 500 000 titlar. De tre största brittiska grossisterna - THE, Gardners och Bertrams - för tillsammans mellan 85 000 och 150 000 titlar.
    Effekten av Internets utveckling är, enligt Mike Shatzkin, att det snabbaste sättet att få tag på en bok är att beställa en amerikansk utgåva direkt från nätets bokhandel. Han hävdar att Internet har ändrat konsumentens uppfattning och förväntning på service, och fortsätter:
    - Brittiska förläggare kan inte stoppa globaliseringen av bokbranschen och de kan inte heller förvänta sig att bokhandlarna ska fortsätta på sin "självmordsfärd".
    I en mer optimistisk anda tillägger Shatzkin:
    - En bra bokhandels funktion kommer inte att förändras även om man skulle revolutionera detaljhandeln. Bokhandlarens roll kommer ännu mer än idag vara att sortera och välja bland all information. Och det blir allt viktigare.
    På frågan om tryckeriets utveckling och framtid avfärdar Shatzkin idén om att bokhandlare skulle trycka böcker i affärerna. Han tror dock att böcker kommer att tryckas i hemmen.
    - Om det skulle finnas en enkel skrivare som kan trycka 200 blad på båda sidor, så skulle den senaste romanen lätt kunna hämtas hem från Internet.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.