Tillbaka

Minskad förlust för Storytel

2021-02-19
av Matilda Källén

Storytels omsättning har ökat med 17 procent. Nu siktar ljudboksbolaget mot över 2 miljoner abonnenter.

I Storytels bokslutskommuniké framkommer bland annat att tjänsten ökat sina intäkter från streaming med 19 procent – från 421 miljoner kronor sista kvartalet 2019 till 503 miljoner kronor sista kvartalet 2020. Bolagets totala intäkter från streaming 2020 uppgick till 1,9 miljarder kronor.

Även omsättningen ökade, med cirka 17 procent, från 565 miljoner kronor sista kvartalet 2019 till 663 miljoner kronor sista kvartalet 2020. 

Storytel minskade därtill sin förlust. Bolaget gick ur 2020 med ett rörelseresultat på -58,8 miljoner kronor (-99,1 miljoner kronor sista kvartalet 2019), ett resultat före skatt på -64,8 miljoner kronor (-104 miljoner kronor 2019), och ett resultat efter skatt på -65,8 miljoner kronor (-80,4 miljoner kronor 2019). Resultat per aktie uppgick till -1,05 kronor efter skatt (-1,43 kronor 2019).

Samtidigt ökade antalet abonnenter med 33 procent, till i genomsnitt 1 442 000 stycken.

Av bolagets streamingintäkter kom cirka 400 miljoner kronor från de nordiska marknaderna, där man också, i genomsnitt, har 926 000 av sina betalande användare.

Storytel finns nu på över 20 marknader, sedan man under 2020 lanserat i Belgien och Thailand och bland annat förvärvat den israeliska ljudbokstjänsten iCast Ltd. Enligt prognosen för 2021 ska bolaget fortsätta expandera, öka streamingintäkterna till 2,4-2,5 miljarder kronor, och avsluta året med 2,1-2,2 miljoner abonnenter.

Ett långsiktigt mål är att intäkterna från streaming ska ha ökat till 30 miljarder kronor till 2030.

”Storytels uttalade vision är att göra världen till en mer empatisk och kreativ plats med fantastiska historier som kan delas och uppskattas av vem som helst, varsomhelst och närsomhelst”, skriver Storytels vd Jonas Tellander i ett brev till aktieägarna.

Storytels styrelse föreslår att ingen utdelning ska betalas för verksamhetsåret 2020. 
 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.