Tillbaka

Närhet till talanger och författare viktigt för Bonniers förvärv

2022-07-01
av Kalle Laxgård
Mattias Fyrenius
Foto: Sara Mac Key

Redan innan affären med Historiska Media var Bonnierförlagens mål att ha förlag utanför Stockholm. Den strategin är långsiktig.

– Jag tror absolut inte att Historiska Media blir det sista förlaget vi har utanför Stockholm, säger vd Mattias Fyrenius.

I går torsdag gick parterna ut med informationen och från och med i dag har köpet gått igenom också formellt: Bonnierförlagen förvärvar det oberoende Lundaförlaget Historiska Media.

Kontakten togs under våren, uppger Bonnierförlagens vd Mattias Fyrenius. Snabbt upplevde han att det fanns en ”kulturell match”. Att Bonniers sedan kände att man ville köpa förlaget berodde på flera saker.

– Dels är det ett fint och välskött förlag i sig och det tycker vi alltid är spännande. Det har också en lite annan profil än våra förlag, där man utgår från det historiska temat och sedan tar det hela vägen ut. Det tycker jag är ett superintressant sätt att både tänka och driva förlag på, säger han.

Mattias Fyrenius lyfter också kompetensen hos Historiska Medias medarbetare och förlagets poddsatsningar – samt förlagets digitala strategi mer generellt.

– De har kanske mer framgångsrikt än någon annan fått sakprosan att ta steget ut digitalt. De framgångarna, inte minst i strömningstjänsterna har vi noterat och blivit imponerade av och är något vi vill vidareutveckla.

 

Förlaget Historiska Media grundades av Erik Osvalds och Björn Andersson i Lund 1995. Med en omsättning i senaste offentliga bokslutet (2020) på 32 miljoner kronor och en vinst på 3,5 miljoner är det ett av landets mest framgångsrika oberoende förlag. Kurvan har pekat stadigt uppåt.

Ett viktigt skäl till att Bonnierförlagen nu köpt Historiska Media är dess geografiska position, säger Mattias Fyrenius.

– Bonnierförlagen har, tror jag, sedan starten 1837 aldrig haft ett förlag utanför Stockholm. Det var en tanke som dök upp under pandemin, när det visade sig att man kan jobba på distans, och vi hade diskussioner om var och hur man vill jobba – och var talangen och författarna finns.

Han nämner hur bokbranschen i USA och Storbritannien alltid varit fokuserad till New York respektive London. Under pandemin uppstod en tydlig trend, där delar av branschen flyttade ut från de traditionella metropolerna. Ett resultat blev sänkta kostnader men också en möjlighet att komma närmare författare. Samma vinster finns att göra i Sverige, menar Mattias Fyrenius.

Men det handlar också om var man hittar bra medarbetare.

– Man kan absolut hitta dem i Stockholm men det är klart att det finns otroligt många kompetenta personer på andra platser. När vi har rekryterat har vi förstås gjort det från hela landet, men alltid med undertexten: Vill ni flytta till Stockholm? Men vill vi få de bästa personerna till Bonnierförlagen är det bara korkat att inte ha verksamheter där talangen finns. Till exempel i Skåne.

Utöver det handlar det också om att vara mer närvarande i författarnas närmiljö, menar Mattias Fyrenius.

– Uppenbarligen har det fungerat otroligt bra för Historiska Media. Med den här affären blir vi mer av ett kraftcentrum i Skåne och det ska bli superkul att se var det tar vägen. Jag tror absolut inte att Historiska Media blir det sista förlaget vi har utanför Stockholm.

Så nu får de andra Skåneförlagen slanta upp för att visa att de uppskattar sina bra medarbetare och författare framöver?

– Nej, det har de uppenbarligen lyckats med på ett väldigt bra sätt hittills. Men att det kommer att bli större konkurrens på förlagsområdet utanför Stockholm framöver, det är jag helt övertygad om. Och uppenbarligen vill vi vara en del av den utvecklingen, säger Mattias Fyrenius.

 

Bonnierförlagens vd betonar att Historiska Media ska fortsätta fungera som ett fristående förlag också inom Bonnierförlagen. Inga stora förändringar kommer att genomföras.

Samtidigt kan Bonnierförlagen hjälpa till med fördelarna som kommer av att ingå i en större koncern, säger Mattias Fyrenius.

– Jag skulle bli förvånad om vi inte har bättre villkor på papper, tryck och kanske distribution. Jag tror vi har bättre tillgång till it- och digital utvecklingsmiljö som är svår att driva i egen regi.

Man har sannolikt också bättre villkor med de stora återförsäljarna, tror han.

– Det ska vi se till att Historiska Media kan dra nytta av nu.

LÄS ÄVEN: Erik Osvalds om försäljningen av Historiska Media

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.