Norstedts snabba digitala tillväxt
2017 kom 12 procent av de totala intäkterna i Norstedts Förlagsgrupp från den digitala affären. 2018 hade var siffran uppe i över 19 procent. Och 2019 står de digitala intäkterna för 25 procent av totalen.
Norstedts förlagsgrupp ger i år ut 392 nya ljudböcker och passerar i och med det 5000 titlar i digitala format. Den digitala marknaden har en tillväxt på 22 procent i år. Norstedts förlagsgrupps siffra är alltså 43 procent.
Största tillväxten är på Norstedts förlag, där 48 procent av intäkterna för skönlitteratur och sakprosa kommer från digitala format och ligger nära förlagsgruppens framtidsmål; att hälften av intäkterna ska vara digitala.
–Tre fjärdedelar av de digitala intäkterna kommer från böcker som är äldre än ett år. Ljudbok och e-bok ger oss helt andra möjligheter att jobba med våra äldre titlar, säger förlagschefen Eva Gedin.
I september märktes den effekten tydligt när den sjätte Millennium-titeln låg i toppen på Storytels lista. Men även David Lagercrantz två äldre titlar tog sig in på topp-20, samtidigt som Stieg Larssons tre böcker fick ett uppsving i försäljningen.
Vad tyckte du om artikeln?