Tillbaka

”Nu börjar det falla på plats”

2019-06-18
av Kalle Laxgård
Johanna Daehli
Foto: Sara Mac Key

När Karin Porshage börjar som marknadsansvarig på Sekwa efter sommaren hoppas förlaget att en två år lång satsning äntligen ska ge resultat.

I ett pressutskick meddelar Sekwa att Karin Porshage – med bakgrund på bland annat Bokus, Pocketshop, Adlibris och HarperCollins Nordic – tillträder som ny marknads- och pressansvarig på förlaget.

– Att nu få jobba med att sprida den här fantastiska utgivningen är en dröm som blir sann! säger hon i pressmeddelandet.

Det är också något förlaget ser fram emot.

– Vi känner inte alls varandra privat men hon har ett bra rykte och vi blev väldigt glada när hon sökte, säger förlagschef Johanna Daehli till Svensk Bokhandel.

Hon sätter det hela i sin kontext.

För två år sedan tog Sekwa genom en nyemission in fem miljoner kronor för att växa. Medarbetare anställdes och utgivningen skulle öka.

Men rekryteringarna blev inte vad de hoppats på. Från att ha varit fyra anställda 2017 arbetar Johanna Daehli och Anna Toftgård ensamma på förlaget sedan sista maj.

”Barnsjukdomar”, som Johanna Daehli förklarar det.

– Det har liksom inte riktigt fungerat. Vi har befunnit oss i en tuff period med många tunga investeringar och samtidigt stått inför saker vi aldrig gjort förut.

Dessutom drabbades fastigheten i Gamla stan, där förlaget har sin bas, av en vattenläcka i våras.

– Det har verkligen varit ett par år där vi fått testa oss fram. Men det ligger kanske också i uppstartsprojekt att det ska vara så? Man ska hitta formen när man startar om och för vår del börjar det nu att falla på plats, säger Johanna Daehli.

Sedan i höstas anlitar Sekwa Hemming & Baggfeldt istället för att ha en egen anställd säljare. Dessutom har man kommit upp i den utgivningstakt på 25 titlar som avsågs för expansionen för två år sedan.

– Så nu ska vi bara jobba vidare mot våra säljmål. Och vi ska också kunna jobba mer professionellt på marknadssidan med evenemang.

Vad hoppas ni att Karin Porshage ska bidra med i detta?

– Hon är ju en jätterutinerad marknadsperson, mot press också, så vi hoppas att hon ska kunna planera varje bok tydligt så den får den uppmärksamhet den förtjänar. Vi vet hur tufft det är, men hon är ju superbra och vi är väldigt, väldigt glada.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.