Tillbaka

Nu startar bokplattformen som vill utmana prenumerationstjänsterna

2021-03-31
av Matilda Källén
Foto: Pexels

I dag lanseras den nya e- och ljudboksplattformen Sesamy – som valt bort prenumerationsmodellen.
– Vi ska öppna upp internet, betalväggar och prenumerationer, säger grundaren Måns Ulvestam till SvD.

Bakom Sesamy står Acast-grundarna Måns Ulvesson och Karl Rosander. De har nu sålt sina aktier i poddbolaget, som de grundade 2013 och som enligt Breakit värderas till runt 2,5 miljarder kronor, för att i stället satsa helt på det nya e- och ljudboksföretaget, vilket de arbetat med i två år.

Tanken är att användarna av Sesamy betalar för de böcker som de vill läsa eller lyssna på, i stället för att teckna upp sig på en prenumeration eller app.

Till SvD säger Måns Ulvesson och Karl Rosander att de tror att marknaden nått ”peak subscription” och att prenumerationsmodellen spelat ut sin roll.

– Det finns för många zombie-prenumerationer som bara ligger och kostar pengar. Det är bara plattformarna som tjänar på det. I över tio år har folk tvingats anpassa sig till ett visst sätt för att få innehåll. Det är för att ingen har erbjudit dem ett vettigt alternativ, säger Karl Rosander till tidningen.

Enligt Måns Ulvestam kommer Sesamy inte att konkurrera med prenumerationstjänsterna prismässigt, däremot med en ”smidigare upplevelse”. När en bok marknadsförs på exempelvis sociala medier kommer kunden att kunna köpa den direkt. 

Enligt grundarna har man säkrat avtal med alla stora förlag i Sverige. Det rör sig om titlar från 287 förlag, däribland Bonnier, Norstedts och Natur & Kultur, enligt uppgifter till Di Digital.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.