Tillbaka

Ny form ska locka nya läsare

2022-09-14
av Kalle Laxgård
Anna-Lena Hernvall.
Foto: Sara Mac Key / HarperCollins Nordic

Harlequin får ny grafisk profil med målet att locka nya yngre läsare.

– Vi tror att det finns många som ännu inte upptäckt Harlequin men som läser annan romance i dag, säger Anna-Lena Hernvall, förlagschef på HarperCollins Nordic.

– Tanken är helt enkelt att ta Harlequin in i samtiden. Vi vill modernisera och ge varumärket en betydligt mer kvinnlig touch. Vi har hittills använt det internationella manéret och nu har vi fått ok på att ta fram ett eget för Norden, säger Anna-Lena Hernvall.

De nya färgerna går från ljusrosa till rött med inslag av en lila ton. Formerna blir mjukare och varmare. Syftet är att utformningen ska spegla innehållet bättre, menar Anna-Lena Hernvall.

– Det är en varm genre. Det handlar ju om kärlek och relationer, enbart. Det är det som alltid varit i fokus.

Vid sidan om den grafiska profilen, gör ni fler saker för att locka en yngre målgrupp?

– Det handlar om hur vi kommunicerar framåt. Vi ska tydligare visa vad de här böckerna handlar om och vem de är till för. Harlequin har ju haft en stämpel av att vara tantsnusk, men det är det ju inte, tycker inte vi, och inte läsarna heller.

Enligt Anna-Lena Hernvall har mätningar kopplat till varumärkeskännedom visat att färre yngre känner till Harlequin, medan det är väldigt etablerat bland äldre och medelålders kvinnor.

– Nu ska vi jobba med det här nya manéret i uttrycket i vår direktkommunikation med läsarna, som i sociala kanaler och med våra prenumeranter. Men även i butik kommer vi att byta ut material.

Förra året såldes 2,2 miljoner Harlequin-böcker i Norden. Även om antalet prenumeranter de senaste åren gått neråt, precis som de gjort hos exempelvis bokklubbar, så köps cirka 20 procent av alla Harlequin-böcker via prenumerationer eller den egna webbshoppen.

Harlequin har fått en stor andel digitala kunder i Norden, 40 procent av böckerna var e-böcker i fjol. Är det också ett skäl att uppdatera den grafiska profilen?

– Ja, absolut. För det är ju i tjänsterna som vi syns kanske allra mest. Det här kommer vara en tvåstegsraket – vi släpper den nya logotypen och det grafiska manéret i dag, och sedan kommer de första titlarna med nya omslagsmanér vara ute i butik i januari. Det är även omslagen som ska sälja i tjänsterna, och det är en superviktig del i att nå ut till de yngre.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.