Tillbaka

Ny rapport: Digitala kanaler ökar kraftigt under pandemin

2020-09-21
av Kalle Laxgård
Foto: Pixabay

De digitala prenumerationstjänsterna ökade med nära en tredjedel under årets första åtta månader. Det, tillsammans med nätbokhandelns tillväxt, gjorde att den totala bokförsäljningen växte med 7,4 procent under perioden.

En ny rapport från Förläggareföreningen och Bokhandlareföreningen visar att bokförsäljningen ökade markant mellan januari och augusti, jämfört med 2019.

Men färre av köpen gjordes i fysiska butiker.

De digitala abonnemangstjänsternas framfart fortsatte, och noteras för en tillväxt på 32 procent i kronor räknat. Det gör att tjänsterna blev en större kanal än fysisk bokhandel under de första åtta månaderna.

Som SvB tidigare rapporterat har även nätbokhandeln gått starkt under pandemin. Kategorin internetbokhandel och bokklubbar, som är den största med en omsättning på nära 1,4 miljarder under perioden, växte 11,5 procent mot 2019.

Att coronaviruset avskräckt kunder från att handla i fysiska butiker har stora delar av detaljhandeln känt av senaste halvåret. Bokhandeln är inget undantag. Fysiska boklådor tappade 17,2 procent av bokförsäljningen och böcker i dagligvaruhandeln föll med 4,5 procent.

Rapporten betonar dock att den viktigaste tiden för fysisk bokhandel ännu återstår, med klimax inför jul. 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.