Tillbaka

Nya förseningar på Adlibris

2019-06-28
av Lars Schmidt
Sakari Louvio hoppas problemen ska vara lösta i augusti
Foto: Foto: Sara Mac Key

Ett driftstopp under midsommarveckan orsakar stora leveransproblem för Adlibris kunder.

Följetongen med Adlibris logistikproblem fortsätter. I sommar har irriterade kunder vid flera tillfällen luftat sitt missnöje på bland annat Facebook. Senast den 26 juni på Facebooksidan "Vi som älskar att läsa böcker", där en klagande skribent snabbt fått över 100 kommentarer. Majoriteten skriver om sina problem med att få hem böckerna i tid.

Enligt Adlibris nordiska försäljningschef Sakari Luovio orsakades de senaste problemen av ett driftsstopp, där hela logistiksystemet låg nere i ett dygn.

– Det innebär att cirka tolv procent av våra kunder har fått sina böcker en till två dagar senare än vad vi lovat. Cirka två procent har behövt vänta längre än så, säger Sakari Luovio.

Redan under Black Friday 2017 drabbades Adlibris kunder av kraftiga förseningar, problem som fortsatte över julhandeln. Trots investeringar för att komma tillrätta med problemen fortsatte de 2018 under både Black Friday och julhandeln.

Är det samma typ av problem som ligger i botten hela tiden?

– Det finns ett samband förstås. Vi har gått från en produkt, böcker, till 15 olika produktkategorier. Det har bidragit till växtvärk, som utmaningar inom logistiken, säger Sakari Louvio.

Vad har problemen kostat er i pengar, badwill och förlorade kunder?

– Det påverkar givetvis ett antal parametrar, men kunderna är det viktigaste för oss. De betalar våra löner, och förtroendet hos dem jobbar vi på att vinna tillbaka. Vi försöker bli bättre på de saker som e-handel handlar om: leverans, bra priser och smidighet. Vi är bra prissatta och det är enkelt att handla hos oss, men vi behöver bli bättre på leveranserna.

Enligt Sakari Louvio har Adlibris under juni tvingats förlänga leveranslöftet på lagerhållna böcker till kunderna, från normalt 1-2 dagar till 4-6 dagar.

Just nu lovar ni att leverera inom fyra dagar. Håller ni det?

– Ja. På måndag ska det gå snabbare än så.

När räknar ni med att logistikproblemen är helt lösta på Adlibris?

– Vi har en jättestor peak i andra veckan av augusti när kursboksförsäljningen kommer igång och försäljningen går upp dramatiskt. Vi har en stark tro att vi kommer klara det trycket, säger Sakari Louvio.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.