Tillbaka

Nya siffror: Så många kunder byter ljudbokstjänst

2022-09-09
av Carina Jönsson
Foto: Melanie Pongratz/ Unsplash

Antalet hushåll som skaffar ljudboksabonnemang ökar. Men då utbudet i tjänsterna är snarlikt väljer många kunder att byta tjänst – för att få ner priset på abonnemanget.

För ett år sedan hade 800 000 svenska hushåll ett abonnemang på en ljudbokstjänst. I dag är siffran en dryg miljon hushåll. Det skriver analysföretaget Mediavision i ett pressmeddelande. 

Det som utmärker ljudbokstjänsterna, om man jämför med exempelvis musiktjänster eller tv- och filmtjänster, är att de olika alternativen har väldigt likt utbud. Konsekvensen av detta är att många kunder byter tjänst eller avslutar och påbörjar ett abonnemang hos samma tjänst för att ta del av en kampanj eller ett lockpris.
Under det senaste året har nära 70 procent av ljudbokshushållen avslutat en prenumeration, för att därefter antingen skaffa en ny på samma tjänst eller hos en konkurrent.

Enligt Mediavision är det en nästan dubbelt så hög churnsiffra som för tv-strömnings-tjänsterna.
- Det är positivt för branschen att så många i dag har skaffat en tjänst. Men det är också en utmaning för ljudboksaktörerna att de har så snarlika utbud. Detta tvingar fram priskonkurrens, som i sin tur driver churnnivåerna. Att få ner kundomsättningen är sannolikt en av de viktigaste frågorna för ljudboksbranschen, säger Fredrik Liljeqvist, senior analytiker på Mediavision i pressmeddelandet.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.