Nytt pris med marknadsföring i potten
Priset, som får namnet Adlibrispriset, ska tilldelas årets bästa böcker.
Vilka som anses vara det avgör läsarna. Via ett inlägg på nätbokhandelns Facebook-sida länkas deltagarna vidare till en omröstning. Totalt handlar det om sju kategorier med tio nominerade böcker i varje.
– Vi har alltid velat lyfta läsning. Dels för att vi tycker att det är roande och givande, men också för att det är viktigt, säger Elias Vieglins, pr-ansvarig på Adlibris.
Kategorierna är roman, deckare, feelgood, fakta, kokbok, barnbok och ungdomsbok. Bland de nominerade i kategorin Årets roman finns storsäljande författare som Jojo Moyes, Alex Schulman och Margaret Atwood. Enligt Elias Vieglins är det en intern jury som valt ut de nominerade.
– Personer som arbetar med böcker dagligen. Som gått både på vad som är populärt och försäljning och valt ut titlar inom alla genrer, säger han.
Vad vinner man?
– Det är dels äran, dels att vi kommer att kommunicera boken kraftigt i våra kanaler.
Ni nominerar titlarna, låter läsarna engagera sig och vinnarna vinner marknadsföring. Hur mycket är priset en marknadsföringskampanj för er?
– Marknadsföring i våra kanaler når väldigt många bokälskare. Så spridning i våra kanaler är värdefullt.
Vinnarna presenteras 24 januari.
– Vi håller på nu att planera hur tillställningen ska se ut, säger Elias Vieglins.
Vad tyckte du om artikeln?