Tillbaka

Nytt pris med marknadsföring i potten

2019-11-21
av Kalle Laxgård
Elias Vieglins
Foto: Pressbild

Adlibris har instiftat ett eget bokpris. Pristagarna röstas fram av läsarna och vinner marknadsföring i nätbokhandelns kanaler.

Priset, som får namnet Adlibrispriset, ska tilldelas årets bästa böcker.

Vilka som anses vara det avgör läsarna. Via ett inlägg på nätbokhandelns Facebook-sida länkas deltagarna vidare till en omröstning. Totalt handlar det om sju kategorier med tio nominerade böcker i varje.

– Vi har alltid velat lyfta läsning. Dels för att vi tycker att det är roande och givande, men också för att det är viktigt, säger Elias Vieglins, pr-ansvarig på Adlibris.

Kategorierna är roman, deckare, feelgood, fakta, kokbok, barnbok och ungdomsbok. Bland de nominerade i kategorin Årets roman finns storsäljande författare som Jojo Moyes, Alex Schulman och Margaret Atwood. Enligt Elias Vieglins är det en intern jury som valt ut de nominerade.

– Personer som arbetar med böcker dagligen. Som gått både på vad som är populärt och försäljning och valt ut titlar inom alla genrer, säger han.

Vad vinner man?

– Det är dels äran, dels att vi kommer att kommunicera boken kraftigt i våra kanaler.

Ni nominerar titlarna, låter läsarna engagera sig och vinnarna vinner marknadsföring. Hur mycket är priset en marknadsföringskampanj för er?

– Marknadsföring i våra kanaler når väldigt många bokälskare. Så spridning i våra kanaler är värdefullt.

Vinnarna presenteras 24 januari.

– Vi håller på nu att planera hur tillställningen ska se ut, säger Elias Vieglins.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.