Tillbaka

Ökad försäljning också i år

2011-10-05
av Viktor Andersson
Foto: Ola Kjelbye
Kommersen på bokmässan i Göteborg var fortsatt hög även i år. Förlagen konstaterar att fjolårets höga försäljningssiffror höll i sig – eller steg. Bäst sålde böcker av förlagens stora dragplåster.

Forma, och Natur & Kultur sålde lika mycket i år som förra året. Likaså Ordfront, som själva minskade, men som tack vare Galagos ökning med 20 procent lyckades hålla sig kvar på fjolårets försäljningssiffror. Bäst på mässan sålde Galagos senaste titlar: Mats Kamp, av Mats Jonsson och Ja till Liv, av Liv Strömquist.

– Vi ökade redan förra året, och då med cirka 40 procent. Det är inte bara på mässan försäljningen har ökat. Överlag är det en uppåtgående spiral för förlaget försäljning, säger Johannes Klenell, redaktör Galago.

Ökade sin försäljning gjorde också förlag som drog fördel av årets tema: det tyska språket. Thorén och Lindskog, som enbart ger ut tyskspråkig litteratur, sålde betydligt bättre i år.

– Bara under den första dagen sålde vi mer än vad vi gjorde under hela fjolårets mässa. Och då ska jag säga att den första dagen var den dag då vi sålde sämst, säger Johan Thorén.   

Bäst gick pocketupplagan av Uwe Timms bok ”Upptäckten av Currywursten”, med närmare 500 sålda exemplar.

– Det är inte så mycket om man jämför med hur många exemplar stora förlags största titlar säljer, men för oss som är ett litet förlag är det anmärkningsvärt, säger Johan Thorén.  

Novellförlaget Novellix gav i samband med mässan ut Tyska fyran, det vill säga fyra noveller av tyska författare: Felicitas Hoppe, Silke Scheuermann, Ferdinand von Schirach och Juli Zehn. Att haka på temat resulterade för Novellix i mellan 700 och 800 sålda uppsättningar av Tyska fyran.

– Tre av författarna besökte mässan, och det bidrog nog till att många blev nyfikna på vilka de var. Det var vår första mässa, och vi är mycket nöjda med hur försäljning gick, säger Lena Hammargren, förlagschef, Novellix.

Men även om tyskspråkiga författare sålde bra, så sålde de inte bäst. Kabusa Böcker, som i år ökade med 21 procent, sålde uppskattningsvis mellan 50 och 70 böcker av schweiziska Dorothee Elmiger, medan de sålde runt 300 böcker av sitt stora dragplåster Shaun Tan.

Piratförlaget slog i år försäljningsrekord, helt utan tyska titlar. Deras storsäljande författare var Jan Guillou, som sålde närmare 3 000 böcker, och Martina Haag, som slog personligt rekord med 2 070 sålda böcker.

Pocketförlaget, Historiskt Media och Brombergs ökade också försäljningen jämfört med i fjol.

– Försäljningen var all time high med råge. Det har vi de stora dragplåstren att tacka för, Jonathan Franzén och Majgull Axelsson. Men också andra författare talade bra för sin vara, särskilt Bodil Jönsson, Nisse Simonson och Karin Thunberg, säger Matilda McCarthy Berg, försäljningsansvarig, Brombergs.

Bonnierförlagen ökade, och sålde i år för 3,5 miljoner. Bästsäljarna var Leif GW Perssons Gustavs grabb, Camilla Läckbergs Änglamakerskan och Johan Theorins bok Sankta Psyko som alla sålde i över 1000 exemplar.

Några sådana försäljningssiffror kom inte deras tyska titlar upp i. Herta Müllers Flackland sålde i 80 exemplar, medan Thomas Manns klassiker Bergtagen och Owe Tellkamps bok Tornet sålde i något färre exemplar.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.