Tillbaka

”Om ett år finns vi i större delen av Europa”

2021-04-20
av Matilda Källén
Karl Rosander och Måns Ulvestam.
Karl Rosander och Måns Ulvestam.

På Sesamy är man nöjda med lanseringen. Nu är målet att skala upp.
– Förlagen gillar oss, och att någon tänker och gör annorlunda, säger Måns Ulvestam, en av sajtens grundare.
 

För snart tre veckor sedan fick den svenska bokmarknaden ett nytt tillskott i form av Sesamy – ett företag som säljer digitala böcker styckvis i stället för med en prenumerationsmodell eller via en specifik app.

Grundarna, Måns Ulvestam och Karl Rosander, är nöjda med hur sajten använts och tagits emot sedan lanseringen.

– Det har gått jättebra. Vi har fått bra feedback och allting funkar, säger Karl Rosander.

Idén till Sesamy föddes när duon, som tidigare grundat och drivit podcastplattformen Acast, vände sig mot bokbranschen och där såg flera brister med de strömningsplattformar som etablerat sig på den svenska marknaden.

– När vi diskuterade med förlag och författare märkte vi att de som är allra nöjdast är plattformarna. Alla förlag är inte supernöjda, eftersom varken de eller författarna får tillräckligt med betalt. Och de konsumenter som inte är storkonsumenter är inte heller nöjda, eftersom en prenumeration för dem blir väldigt dyr, säger Måns Ulvestam. 

Han pekar på att ett svenskt snitthushåll i dag har ”i genomsnitt 20 prenumerationer”, och att det inte längre är hållbart. ”Peak subscription” är nådd, menar han.

Ändå fortsätter bokkonsumenterna att teckna prenumerationer?
– Absolut, men frågan är om det är för att det inte funnits något enklare alternativ? Eller för att de inte är medvetna om att de fortsätter att betala när provperioden gått ut?

Karl Rosander hänvisar till en undersökning som Mediavision presenterade i juni förra året, som visade att 25 procent av strömningstjänsternas prenumeranter planerade att säga upp sina prenumerationer inom 12 månader. 20 procent av de svarande uppgav att de var osäkra över sina abonnemang.

– De tycker alltså att de betalar för mycket och lyssnar för lite. Där finns en kundbas för oss, säger han.

Att sälja digitala böcker styckvis är inte nytt, och görs i dag på bland annat Adlibris och Bokus. Vad särskiljer Sesamy?
– Teknologin. Anledningen till att e-böcker och ljudböcker inte har sålt bra styckvis i Sverige är för att det har varit krångligt för konsumenten. Men hos oss behöver du inte ladda ner någon halvtrasig app från en trött bokhandlare som inte bryr sig om det här egentligen, säger Måns Ulvestam. 

Han beskriver Sesamy som ett ”öppet ekosystem”, som till skillnad från andra näthandlare låter kunderna konsumera böckerna de köpt på vilka läsplattor eller plattformar de vill, inklusive podcastplattformar. För vissa böcker, däribland Emma Frans Alla tvättar händerna (Volante) säljer man också enstaka kapitel. Måns Ulvestam menar att skillnaden mellan ljudböcker och poddar håller på att ”mixas upp” – och att det öppnar för nya målgrupper. 

– Det finns en hel skara människor, under 30, som bara lyssnar på podcasts. Dem säljer man inga böcker till om man inte får in böckerna i podcastspelarna. Det är något som industrin helt har missat.

Sesamy har i dagsläget avtal med över 250 svenska förlag, antingen direkt eller indirekt via distributören Axiell. Grundarna vill inte kommentera förlagsavtalen, men säger att alla har samma grundavtal och att responsen från förlagen överlag varit ”väldigt bra”.

– De gillar oss, och att någon tänker och gör annorlunda, säger Måns Ulvestam.

Sesamy fick dock lite mothugg från förlagshåll i förra veckans avsnitt av Förlagspodden, där Kristoffer Lind ifrågasatte grundarnas högt satta ambitioner.

– Han tyckte att vi var kaxiga. Det var roligt. Man kan tycka att vi är kaxiga, men vi förlitar oss på data, kommenterar Karl Rosander.

– Och vi gillar att alla inte bara tycker att det här är rätt, för då hade någon annan gjort det. Det måste också finnas folk som tycker att dagens system funkar, fortsätter Måns Ulvestam.

Samtidigt betonar de att ”systemet måste förändras”. 

– De som skapar innehållet måste få tillräckligt bra betalt, annars skrivs inga böcker. Och konsumenterna måste betala vad de tycker att böcker är värt. Först när den jämvikten finns, har förlagsbranschen en framtid, menar Måns Ulvestam.

Vilka aktörer på den svenska bokmarknaden ser ni som era främsta konkurrenter?
– Alla som håller på med böcker, och i slutändan alla som håller på med media. Det handlar om att vara bättre och snabbare, och sedan är det konsumenterna som bestämmer. Det får man inte glömma, säger Karl Rosander.

Sesamy ska dock inte priskonkurrera, fortsätter Måns Ulvestam, utan snarare konkurrera med smartare lösningar.

Enligt honom har man tagit höjd för att det kan ta tid innan affären blir lönsam. Samtidigt stavas Sesamys framtidsvision snabb expansion. Förutom att man inom kort kommer att stärka upp med fler anställda, i både Stockholm och i teknikteamet i Málaga, siktar man på att snart etablera sig i flera europiska länder. Var och när en första lansering utanför Sverige kommer att genomföras kan de ännu inte säga. 

– Men vi kommer att skala upp väldigt fort. Om ett år finns vi i större delen av Europa, säger Karl Rosander.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.