Tillbaka

Osvalds: ”Gick snabbare än jag tänkte mig”

2022-06-30
av Kalle Laxgård
Erik Osvalds.
Foto: Hans Jonsson

Efter mer än 25 år säljer Erik Osvalds sitt Historiska Media. Men han lämnar inte förlagsbranschen för det. Redan nu finns strategiska planer på nästa kapitel klara.

Under torsdagen offentliggjordes nästa stora förlagsaffär i Sverige: Bonnierförlagens köp av Lundaförlaget Historiska Media.

Med en omsättning på 32 miljoner, en tydligt uppåtgående kurva och en vinst i fjol på 11 procent, hör det till ett av de mer välmående oberoende svenska förlagen.

Medan grundaren Erik Osvalds funderar på svaret upprepar han frågan:

– Varför säljer man ett förlag? Jo, det ena är att jag hållit på med det här i 25 år lite drygt. Jag är 66 år gammal. Och jag gör detta för att jag kan – och vill – och inte för att jag måste.

Det är ett bra läge nu, menar han. Erik Osvalds säger att han tycker om att göra saker planerat.

– Och jag tror att det är bättre för förlaget att utvecklas i ett större sammanhang och en koncern.

Varför tror du att det är bättre än att styra det själv?

– Dels för att de samtal vi har haft, i synnerhet jag och Mattias Fyrenius (Bonnierförlagens vd reds anm.) har varit väldigt kreativa och inriktade på att utveckla Historiska Media med basen i Lund. Har man den inriktningen från köparens sida får förlaget fördelarna av att ingå i en större koncern, med styrsystem, kanske möjligheter att kapa vissa kostnader, kombinerat med det lilla förlagets närvaro på marknaden.

Om han fick bra betalt eller inte vill han inte kommentera.

– Men jag tror båda parter är nöjda med den lösning vi kommit fram till.

Historiska Media grundades 1995. I alla år var Erik Osvalds sedan både vd och förlagschef, fram till 1 september förra året då han klev av det operativa chefskapet.

Visste du redan då att du skulle sälja förlaget?

– Oh nej. Det visste jag inte. Det jag visste då var att jag varit chef i 30 år och tyckte att det var nog, och att Christina (Haugen, vd) och Lena (Amurén, förlagschef) var så oerhört kompetenta. Det var på tiden att de skulle få ta över. Sedan hade jag en insikt om att allt kan hända i en människas liv. Och det är lite bättre att försöka styra den här utvecklingen, säger Erik Osvalds.

Själv har han två barn men inget av dem ville ta över.

– Man måste göra något, annars riskerar man en nedåtgående kurva och det ville jag inte utsätta verksamheten för. Sedan kom det här snabbare än jag tänkte mig. Men det har varit väldigt kreativa samtal nu där Bonnierförlagen har sett det unika i Historiska Media och den potential som finns i att utveckla det ytterligare.

Sedan han slutade som vd har Erik Osvalds varit ordförande för företaget. Det slutar han vara när Historiska Media officiellt byter ägare den 1 juli.

Kommer du att vara kvar i någon del även efteråt?

– I så måtto att det som inte säljs är Karavan förlag, vårt reseguide-förlag. Den delen lyfte jag ut ur företaget redan i slutet av förra året.

Idén har hela tiden varit att Christina Haugen och Lena Amurén skulle fokusera på Historiska Media.

– Men Karavan är något som intresserar mig och jag har funderat på hur jag ska kunna vidareutveckla det på ett bra sätt. Så jag ska hålla på med det.

Vad vill du göra med det nu när du kan koncentrera dig helhjärtat på det?

– Det finns det många idéer och strategiska planer skrivna på. Men det är ett nytt kapitel.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.