Tillbaka

Oväntad indisk succétitel i julhandeln

2022-01-11
av Kristian Lönner
Indisk succébok.
Foto: The English Bookshop

Hur säljer man 25 exemplar av en fyra år gammal bok som ingen har hört talas om på 100 minuter? Jan Smedh på English Bookshop lyckades med bedriften under julhandeln.

– Reaktionen jag fick var att det var en så bra story.

Sommaren 2018 läste Jan Smedh för första gången om boken The book hunters of Katpadi: A bibliomystery skriven av Pradeep Sebastian. ”A bibliomystery” tyckte han lät som en bok för honom. Titeln var utgiven av Hachette i Indien och Jan Smedh tog kontakt med förlaget i England för att försöka få tag i ett exemplar.

– Simon som jag känner där råkade vara i Indien just då. Han fixade boken till mig och jag älskade den. Jag tänkte direkt att den här kan jag sälja jättemycket av.

Diskussioner pågick samtidigt om att ge ut boken i USA, men trots att Jan Smedh ombads skriva ett referat av boken till förlaget lät sig amerikanerna inte övertygas. I stället började Jan Smedh undersöka att importera boken direkt från Indien.

– Det var väldigt dyr frakt men jag tänkte att om jag tar in fler exemplar finns en chans att jag kan få ihop det.

Sedan gick tiden, ja åren, men så alldeles innan jul dök en låda från Hachette India upp hos The English Bookshop. Jan Smedh skrev om sin personliga relation till boken på Facebook och Instagram.

– Folk hörde av sig direkt i trådarna och alla exemplar var bokade inom 100 minuter. Efter det har jag fått 15 bokningar till så nu är en ny beställning på gång. Den här gången ska det gå fortare än tre år, lovar Jan Smedh.

Men hur lyckas man sälja en gammal bok som ingen har hört talas om?

– Reaktionen jag fick var att det var en så bra story. Sedan finns det ett förtroende hos våra kunder och folk litar på att det vi säger är sant. Ämnet i den här boken är också fantastiskt och boken riktigt bra. Det är en bokälskarbok.

Ja, vad handlar den om?

– Det är två kvinnor som någonstans i södra Indien driver ett antikvariat och som jobbar med lite finare och dyrare böcker. Sedan finns ett mysterium som jag inte ska berätta exakt vad det är för något. Det är en stor kärleksskildring till boken, bokens värld och till bokägandet.

Har du hunnit få någon reaktion från köparna ännu?

– Nej ingenting, förut att de liksom är oproportionerligt lyckliga över att äga just den här boken.

Har du varit med om någon liknande försäljningssuccé tidigare?

– Det som fått spinn är när vi haft en story att berätta och lagt ut på sociala medier. Tidigt under pandemin, då många frågade oss hur de kunde stötta bokhandeln, hade vi en auktion i sociala medier där vi plockade ut tolv böcker som stått kvar på hyllan sedan 90-talet. Vi stämplade och signerade dem, lade till vår tygpåse, och gjorde en grej av det. Det tog verkligen fart och vi drog in över 20 000 på de där tolv böckerna!

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.