Tillbaka

Rabén & Sjögren får tillbaka Mumintrollen

2012-03-09
av Lars Schmidt
Rabén & Sjögren återfår rättigheterna till Tove Janssons Muminböcker. Samtidigt blir förlaget utgivare av kringprodukter till karaktärerna. På sikt är det en affär på mellan åtta och tio miljoner kronor räknat i konsumentledet.

orstedts och Rabén & Sjögren innebär rättighetsavtalet med finska Schildts & Söderströms och Bulls Press ett slut på en av förlagsvärldens mest uppmärksammade dragkamper.

Rabén & Sjögren gav ut sin första Muminbok redan 1957, även om det inte var en originaltitel. Genom åren har böckerna sålt i enorma upplagor och avtalet med det finska förlaget Schildts rullade på av tradition och betraktades av båda parter främst som en formalitet.

År 2003, när Schildts köpte in sig i det svenska Alfabeta, förändrades situationen. I uppgörelsen låg också en överföring av rättigheterna till Tove Janssons böcker till Alfabeta.

Schildts hade, hävdade man, varit missnöjt med Norstedts och Rabén & Sjögrens sätt att marknadsföra och sälja böckerna. Nu ville man ta ett hårdare grepp kring utgivningen och öka försäljningen.

Norstedts menade att de hade ett gällande avtal och svarade med att stämma Schildts för kontraktsbrott i Helsingfors tingsrätt. Det blev en spektakulär rättegång, med bland andra Förläggareföreningens dåvarande ordförande Jonas Modig som vittne på Norstedts sida.

Men Schildts vann; domstolen ansåg att Norstedts inte gjort tillräckligt för att främja försäljningen. Norstedts dåvarande vd Kjell Bohlund ville överklaga, men hans efterträdare Maria Hamrefors valde att förlikas med Schildts.

2008 förändrades spelplanen igen. Alfabeta och Schildts kom inte överens och Alfabetas vd Dag Hernried köpte tillbaka huvuddelen av aktierna som Schildts ägde. Det är den affären vi nu ser effekterna av, tillsammans med att Schildts, numera hopslaget med Söderströms, har ny ledning och vill satsa ännu mer på Muminböckerna.

– Att byta till Alfabeta 2003 var ett gott beslut den gången, men nu är tidpunkten rätt för att byta igen. Rabén & Sjögren är ett större förlag och kan satsa hårt för att nå uppmärksamhet. Vi tror att de kan sköta det ännu bättre än Alfabeta, säger Mari Koli, vice vd och ansvarig förläggare på Schildts & Söderströms.

För Rabén & Sjögrens del började diskussionerna, enligt förlagschef Ann Sköld Nilsson, med att man diskuterade non-books, kringprodukter, med Bulls Press.

– Sedan ledde det till att vi började diskutera originalböckerna med Schildts & Söderström. Det är bra med allt samlat på ett ställe, säger Ann Sköld Nilsson.

För Alfabeta kom affären som en nyhet. Kontrakten med Schildts är skrivna på tio år och löper ut med start 2014, olika för olika titlar. Enligt Alfabetas vd Dag Hernried sträcker sig avtalet för en av titlarna så långt som till 2019.

Dag Hernried var övertygad om att kontrakten skulle förnyas men i slutet av förra veckan, under en semesterresa till Berlin, fick han meddelande om att de sagts upp.

Enligt Dag Hernried har försäljningen flerdubblats sedan Alfabeta tog över utgivningen.

– Vi har sett det hela som ett långsiktigt projekt och har lagt ner stora resurser på marknadsföring. Och lyckats väldigt bra. Att vi då plötsligt, mitt under förberedelserna inför Tove Janssons hundraårsjubileum 2014, mottar en uppsägning av våra avtal med Schildts & Söderströms verkar naturligtvis rätt obegripligt, säger Dag Hernried.

Från och med 2014 börjar Rabén & Sjögren ta över utgivningen av de tolv originaltitlarna. Redan i år kommer de att ge ut tre nyproducerade Mumintitlar, två pekböcker och en bilderbok, gjorda av det finska förlaget Tammi.

Plus att de under året kommer att satsa på kringprodukter som pussel, aktivitetsbok och fotoalbum. Totalt handlar det om motsvarande åtta till tio miljoner kronor per år i konsumentledet, enligt Ann Sköld Nilsson, varav största delen non-books.

Samtidigt kommer flera delar av den omfattande försäljningen av andra kringprodukter ligga på annat håll, bland andra Iittala som står bakom den mest framgångsrika produkten av alla: Muminmuggarna.

Alfabeta har också fortfarande avtal med Penguin Puffin om att ge ut Puffins nya Mumintitlar i Sverige. Ett avtal som enligt Dag Hernried löper i cirka sju år till.

Totalt beräknas non-booksmarknaden för Mumin bara i Sverige omsätta 250 miljoner kronor per år. I hela världen handlar det uppåt 3,5 miljarder kronor årligen.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.