NYHETER
Rättvisemärkta ljudböcker ska ge författare garanterad ersättning
Mattias Beijmo, Anja Gatu och Erik Lindman Mata presenterade Författarförbundets modell för rättvisemärkta ljudböcker på Bokmässan.
Ebba Sörhag
Under fredagen presenterade Författarförbundet sin modell för rättvisemärkt streaming av ljudböcker. Enligt deras modell ska författare ha rätt till en minimiersättning varje gång någon lyssnar på deras böcker.
På Bokmässan presenterade Författarförbundet ett utkast till
en ljudboksapp som ska möjliggöra för ”rättvisemärkt” streaming. Prototypen som visades upp var framtagen av företaget Common Ground.
– Litteraturen ska vara i fokus. Vi har inget evigt flöde
och en begränsad startsida, berättade Författarförbundets andre vice ordförande
Erik Lindman Mata under en visuell presentation av appen.
De nuvarande streamingtjänsternas ersättningsmodeller funkar
inte, eftersom författare och översättare inte får skäligt betalt, menar
Författarförbundet. Förbundets ordförande Anja Gatu lyfte fram barnböcker, som ofta
tas som exempel på ”olönsam litteratur” i den nuvarande modellen.
– Man hävdar att barnboken inte funkar i streamingtjänster,
trots att barn lyssnar mycket på ljudböcker. Det är inte barnboken som inte
funkar, utan sättet författarna får betalt på.
Styckköp ett alternativ
Författarförbundets förslag – modellen som presenterades
under mässan är en prototyp som kan ”tas vidare av vilken utvecklare som helst”
– innebär att en strömning av en bok resulterar i en garanterad minimiersättning för
författaren bakom boken. Detta kan ske exempelvis genom att lyssnaren betalar för
styckköp av böcker i appen.
– Vi ser att snittkonsumenten lyssnar på i genomsnitt två
böcker i månaden i dag, men man betalar för känslan av att ha allt. Om man
betalade för det man faktiskt lyssnade på, utifrån en minimiersättning till
författarna, skulle priset för två böcker ligga inom priset som konsumenten
betalar i dag, berättar Anja Gatu för SvB.
– Modellen skulle såklart bli dyrare för de som lyssnar över
100 timmar, men de är å andra sidan väldigt få och väldigt dyra för strömningstjänsterna.
De konsumenterna är en väldigt dålig affär, tillägger hon.
Medvetna konsumenter
Till de som kan tänkas bruka den typ av modell som Författarförbundet
tagit fram, även om den skulle bli något dyrare än nuvarande strömningstjänster,
räknas medvetna konsumenter som älskar litteratur, tror Anja Gatu.
– De som vill att det ska fortsätta finnas en livaktig,
bred svensk litteratur. Litteraturintresserade människor tenderar ju att vara
intresserade av samhället också. De tenderar dessutom att vara ganska
köpstarka.
Författaren och internetanalytikern Mattias Beijmo har hjälpt Författarförbundet att ta fram prototypen till den rättvisemärkta
ljudboksappen. Han ser framför sig att eventuella finansiärer av appen redan
finns bland författarna själva.
– En typisk investerare
kan vara en författare som över åren har tillskansat sig bra med pengar på
fickan. Och är lika förbannad som vi på att författare inte får skälig
ersättning för ljudböcker, säger han till SvB.
Om strömningstjänsterna tar efter
Skulle Författarförbundets idé inspirera de stora
strömningstjänsterna att haka på modellen av ett rättvisemärkt ljudboksabonnemang
anser både Mattias Beijmo och Anja Gatu att det skulle vara en bra sak – eftersom
det ändå skulle gynna författarna.
Samtidigt skrattar Mattias Beijmo lite, eftersom det skulle
innebära att streamingtjänsterna antingen behöver byta ut samtliga abonnemang
mot rättvisemärkta, eller enbart utöka sitt erbjudande med ett specialabonnemang,
för lyssnare som vill lyssna rättvisemärkt.
– Det skulle vara intressant om en och samma aktör har ett
alternativ där författarna får piss och ingenting, och ett annat alternativ där
författarna får betalt! Det skulle åtminstone vara en komisk utveckling. Men om
de inspireras av oss nu så gynnas ju författarna, och det är bra.