Rekordförskott för mytologisk high school-trilogi
sp;
Agenturen Foundry Media kallar trilogin för en ”Percy Jackson” (äventyrsböcker med grekisk mytologitwist), fast för tonårstjejer, och intresset inför Bolognamässan har varit stort. Agenturen förhandlar även om filmrättigheterna.
I Angelinis böcker möts grekisk tragedi och modern high school-miljö. Harper Teen räknar med att ge ut den första boken, Starcrossed, nästa sommar.
Och det finns fler tecken på att böcker för unga vuxna är en stark genre som fortsätter att växa. I slutet av januari lanserade Puffin i Storbritannien sitt tonårsimprint Razorbill, för att haka på Stephenie Meyers försäljningsframgångar.
– Återförsäljare är intresserade av tonåringar och vi vill utveckla Razorbill UK till att bli ”tonåringarnas Michael Joseph (Penguins imprint för skönlitterära bestsellers, reds anm), säger Francesca Dow, vd för Puffin, till Bookseller.
Entusiasmen över unga vuxna-böcker märks även på bokhandelssidan. Exempelvis har Borders i USA skapat en ny tonårssektion – Borders Ink – i sina butiker, för att bättre kunna utnyttja försäljningspotentialen i genren.
Tonårsavdelningen, utformad som en butik i butiken, installerades i augusti i drygt 400 av kedjans 500 största boklådor. För att utnyttja crossovereffekten maximalt placeras Borders Ink-avdelningarna mellan grafiska romaner/manga och skönlitteratur för vuxna, och här säljs även en mängd merchandiseprodukter som bokmärken och actionfigurer.
Vad tyckte du om artikeln?