Tillbaka

Så funkar årets Augustnominerade barnböcker i handeln

2019-11-08
av Kalle Laxgård, Kristian Lönner
De Augustnominerade i barn- och ungdomskategorin.
Foto: Sören Andersson

Att bli Augustnominerad i barn- och ungdomskategorin innebär ingen omedelbar säljsuccé. För att handeln ska få fart på försäljningen gäller det att kampanja.

– Generellt påverkar nomineringarna inte kundernas köpbeteende. Som jag uppfattar det är det de specialintresserade som har koll på Augustpriset och de påverkar inte försäljningen, säger Eija Lietoff Schüssler som driver bokhandeln Läslusen i Uppsala.

Först när en vinnare är utsedd går det enklare att sälja just den boken. Men Eija Leitoff Schüssler tycker ändå priset har en viktig betydelse.

– Det måste finnas plats för smalare priser som uppmärksammar konstnärliga och vackra böcker. Men ska intresset för nomineringarna öka måste de presenteras lite oftare i media, säger hon.

Inte heller Vimmerby bokhandel kunde registrera någon ökad försäljning av de nominerade böckerna under det nyligen avslutade läslovet.

– Vi sålde mycket barnböcker men inte så mycket av just de här böckerna, säger Annicha Gustafsson, en av ägarna till Vimmerby bokhandel.

Andra faktorer väger tyngre än nomineringar och priser, menar hon.

– Med barn- och ungdomsböcker är det ofta så att man läser en serie och så fortsätter man läsa den. Barn vill läsa vad de brukar läsa.

Ska man få fart på försäljningen tycks det vara viktigt att tydligt lyfta fram böckerna i butiken. Lagom till läslovet kampanjade Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan i Stockholm med erbjudandet köp fyra barn- och ungdomsböcker till priset för tre, vilket lyfte hela avdelningen. De Augustnominerade böckerna sålde bra redan innan men inbördes har framgångarna varierat.

– Sen kom vintern har inte gått i enorma mängder, men en smula. Sedan har vi Jenny Jägerfeld, ett lite kändare namn, så den har gått bättre. Det handlar ju om sådana saker också, säger Pernilla Duvander.

Hos Bokslukaren, som ligger på Mariatorget i Stockholm, har kunderna inte kunnat missa vilka böcker som är nominerade, berättar Johanna von Horn som är en av dem som driver bokhandeln.

– Vi har ställt fram böckerna på ett bord och har en tävling där kunderna får gissa vinnaren. Det har har varit lite bättre snurr än vanligt och för en gångs skull har det varit lite mer fokus på barn- och ungdomskategorin, säger hon.

Märker du av att kunderna är intresserade av Augustnomineringarna?

– Ja, jag tycker folk är det. Men vi har väl de kunderna tänker jag. Men i år har också media nämnt alla tre kategorierna mer och det märker vi av, säger Johanna von Horn.

De sex böckerna som är nominerade är:

Sen kom vintern, Per Gustavsson, Lilla Piratförlaget

Mitt storslagna liv, Jenny Jägerfeld, Rabén & Sjögren

Vänta på vind, Oskar Kroon, Brombergs

Tiger, Tiger, Tiger, Åsa Lind & Joanna Hellgren, Rabén & Sjögren

Jordgubbsbarnen, Sara Olausson, Rabén & Sjögren

Dyksommar, Sara Stridsberg & Sara Lundberg, Mirando Bok

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.