Så satsar Strawberry i Sverige
Det blir både skönlitteratur och sakprosa när Petter Stordalens förlag Strawberry Publishing drar i gång i Sverige.
– Med tanke på anställningarna vi har gjort nu så är det ganska tydligt att vi kommer att jobba med både skönlitteratur och sakprosa. Vi tänker brett i Sverige, men detta kommer att ske i flera etapper. Det viktigaste var att få nyckelpersoner till de roller vi har offentliggjort i dag, säger Jonas Forsang till SvB.
Hur många titlar det blir under 2019 är inte klart.
– Vi ser över flera olika möjligheter. Vi har planer som vi hoppas få klara ganska snart som kommer att påverka hur många titlar det blir, säger han.
Den svenska bokbranschen är strukturerad på ett annat sätt än den norska.
– Vi ser möjligheter i hur den svenska bokmarknaden ser ut idag. Dessutom finns det synergieffekter med att vara etablerad i båda länderna. Ett exempel är att utnyttja de redaktionella krafterna – att de norska och svenska förläggarna kan jobba tillsammans.
Var är ni om tre år?
– Vi har stora ambitioner för Sverige, men det är för tidigt att säga mer. Det här är det allra första vi gör. Det här är grunden vi lägger nu.
Valet att rekrytera de tre svenskarna från samma förlag, Forum, menar han både är en slump och inte.
– Det var inte en strategisk plan – men ingen tillfällighet, när man ser på jobbet Forum gjort och vad de har uppnått. Vi är väldigt imponerade. Från vår sida är anledningen enkel, att hitta de bästa människorna för att bygga upp den bästa litterära satsningen i Sverige. Vi har tittat på många olika namn men det är en tillfällighet att alla jobbar på samma ställe, säger Jonas Forsang.
I Norge har Strawberry Publishing fått kritik för att de plockat russinen ur kakan, och helt sonika köpt över lönsamma författare från andra förlag.
– Fram tills i dag har vi fokuserat på att bygga en grund som gör det intressant för både etablerade och debuterande författare att komma till oss. Men det är klart att vi behöver författare, säger Jonas Forsang.
Vad tyckte du om artikeln?