Tillbaka

Så ser Nextory på ljudboksbråket

2019-04-26
av Emma Olsson
Shadi Bitar, vd för Nextory, tror på fortsatt konkurrens mellan de tre ljudboksleverantörerna.
Foto: Pressbild

Snart tre veckor har gått sedan Bonnier beslöt att sluta släppa nya titlar till Storytel. Hur märker den tredje ljudboksaktören av konflikten?

Bonnier bojkottar Storytel genom att inte släppa nya titlar till tjänsten. Bookbeat gör ingen reklam för Norstedts böcker. Den svenska ljudboksmarknaden gungar – men den tredje aktören, Nextory, står utanför stridigheterna.

Hur har er försäljning påverkats?

– Det är svårt att säga om konflikten haft någon påverkan för oss eftersom april och påskledigheten vanligtvis är mycket bra perioder för oss försäljningsmässigt, säger Shadi Bitar, vd för Nextory.
Ser ni några andra effekter hos er?

– Nej, inte i dagsläget.
Hur märker ni av konflikterna?

– En del av våra kunder har uttryckt att de är glada för att vi som vanligt släpper vårens stora boknyheter. Vi tycker det är tråkigt att parterna inte kommer överens eftersom det missgynnar konsumenterna och skapar osämja i branschen. Denna konflikt gynnar ingen i längden.

Vilken möjlighet finns det i framtiden, att ha flera separata tjänster som erbjuder i stort sett samma produkter?
– Vi ser positivt på konkurrens. Det gynnar konsumenterna och gör att allt fler läser väljer att läsa böcker.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.