Tillbaka

Så ska Adlibris positionera sig mot Amazon

2020-10-27
av Kalle Laxgård
Sofia Söderqvist.
Foto: Juliana Wiklund

Adlibris vill bli mer omtyckt. Nu rullar företaget ut sin nya kommunikationsstrategi – som dels ska inspirera mer till läsning, dels positionera företaget tydligare inför Amazons Sverigelansering.

– Det är en ganska omfattande plan vi tagit fram, säger Sofia Söderqvist, marknadschef för Adlibrisgruppen.

Den nya kommunikationsstrategin ska gälla under flera år framöver och utgår från Adlibris nya helhetsstrategi, som inleddes förra året med nedmonteringen av de många produktsajterna och nystarten med fokus på böcker.

Resultatet är en analys av det som kommit fram av ett antal kundundersökningar, kategoriinsiktsstudier och fokusgrupper.

– De har alla pekat åt samma håll: Kunder vill ha inspiration. Det är bakgrunden till att vi nu har den här riktningen, säger Sofia Söderqvist.

I en intervju med branschtidningen Resumé under söndagen sade hon att Adlibris vill ”ta en mer emotionell position” framöver.

Som bakgrund förklarar Sofia Söderqvist begreppet varumärkestrappan. De första stegen är kännedom (om konsumenten känner till varumärket), tänkbarhet (kan hen tänka sig att handla därifrån) och preferens (var vill hen handla).

Tidigare i år gjorde Adlibris en studie som visar var företaget har sina styrkor, respektive var konkurrenternas styrkor ligger.

– Och kopplat till resultatet i det, och att Amazon kommer in på den svenska marknaden, så vill vi ta en mer emotionell position. Om du är en kund som inte vet exakt vad du vill ha, ska du föredra oss, säger Sofia Söderqvist till SvB.

Många bokkunder känner till de olika aktörerna på marknaden. Många kan också tänka sig att handla från vilken som helst av dem.

– Men det tredje steget i varumärkestrappan, preferens, är mer starkt kopplad till emotionella attribut. Att man tycker om varumärket. Det gör att det är svårare att konkurrera mot ett varumärke som människor vill ha.

Och genom att bygga den känslan får ni en konkurrensfördel gentemot Amazon, som ofta upplevs som totalt datadrivet?

– Exakt. De kommer antagligen inte kunna ta en emotionell position. De kommer köra hårt på det de alltid gör, dels kännedom men också funktionella attribut såsom brett sortiment, pris och snabb leverans.

Så hur ska ni göra för att kunderna ska tycka mer om Adlibris?

– Det handlar som sagt om att möta kundernas behov, vad de vill ha. De vill ha inspiration och det vill vi ge genom den här kampanjen: ”Hos Adlibris blir du inspirerad”.

Den nya kommunikationsstrategin, kallad ”home of books", har just inletts och ska vara genomgripande i alla Adlibris kundkontakter. En extern kampanjen innehåller en reklamfilm som kommer att rulla i olika versioner i rikstäckande medier. Men kampanjen kommer också att göra sig påmind i radio, online samt via affischering.

Adlibris ska även producera ett magasin, som blir både fysiskt och digitalt. Det fysiska kommer att distribueras direkt till företagets kunder samt via dagstidningar.

– Det är också en del av att stärka vår emotionella position. Inför jul paketerar vi ett magasin med de bästa julklappstipsen och sådant som ska inspirera till läsning, säger Sofia Söderqvist.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.