Tillbaka

Säljer fler böcker digitalt än i print

2020-02-13
av Kristian Lönner
Foto: Ola Kjelbye

2019 sålde Gyldendal för första gången fler böcker digitalt än i print. Samtidigt står pappersböckerna fortfarande för en klart större del av omsättningen, rapporterar Mediawatch.

I förlagets årsrapport går det att utläsa att den digitala försäljningen ökade med 20 procent under förra året. Och det är särskilt strömmade ljudböcker som drar upp siffrorna. Hur mycket större försäljningen är i digitala kanaler jämfört med print framgår dock inte.

Printböckerna förblir dock viktiga för Gyldendal. Sett till omsättning stod print för drygt 65 procent jämfört med drygt 25 procent för digitala produkter (övriga intäkter kommer huvudsakligen från Copydan), skriver Mediawatch. Intjäningen är också lägre i strömningstjänsterna.

– Det är ett av de områden som vi är uppmärksamma på. Också i ljuset av att Penguin Random House dragit sig ur strömningstjänsterna tidigare i år, säger Morten Hesseldahl, Gyldendals vd, säger till Mediawatch.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.