Tillbaka

Sänkt digitalmoms hotas av regeringsstrul

2018-10-02
av Emma Olsson
Utan svenskt beslut innan december, kan införandet dröja till 2020.
Foto: Ingemar Edfalk, Sveriges riksdag

EU har fattat beslut om sänkt digitalmoms – efter en långdragen process. Men utan en regering på plats i Sverige kan det dröja till 2020 innan en sänkning genomförs på den svenska marknaden.

I dag klubbades beslutet om sänkt digitalmoms inom EU, och Kristina Ahlinder, direktör på Förläggareföreningen, är nöjd. Hon har drivit frågan om jämlik moms på tryckta och digitala böcker sedan 2010.

Den svenska bokmomsen sänktes till 6 procent år 2002, innan de digitala formaten etablerat sig ordentligt.
– Det viktigaste är rättvisefrågan, att alla böcker har samma låga momssats. Men det innebär också att konsumenterna gynnas eftersom den lägre momsen kommer att påverka bland annat utbud, prissättning och teknikutveckling, säger hon.

Men det finns ett orosmoln. Det krävs ett riksdagsbeslut innan momsen kan sänkas i Sverige.

– Frågan är väl förberedd på kultur- och finansdepartementet och de politiska partierna har rimligtvis inte ändrat åsikt. Men det kommer inte att kunna beslutas i Sverige riksdag förrän vi har en regering på plats. Det är väldigt tråkigt, med tanke på hur länge vi har väntat, säger Kristina Ahlinder.

Om inte beslutet fattas innan 31 december riskerar det att dröja till 2020 innan en 6-procentig moms på digitala medier blir svensk verklighet.

Turerna kring momsfrågan har varit många och segdragna. Förra året röstades ett förslag ned i Bryssel, det förslag som nu ligger till grund för det nya beslutet.

Johan Kleberg, vd för Adlibris, har i en tidigare intervju med SvB lovat att Adlibris ska sänka priserna på digitala böcker den dagen momssänkningen blir verklighet.

Står du kvar vid det?
– Japp, säger Johan Kleberg.

Jonas Tellander, vd för Storytel, vill inte uttala sig ännu om hur deras prisbild kommer att påverkas.

– Vårt största fokus är att få igenom förslaget, säger Sandra Olt, pressansvarig på Storytel.

På konkurrenten Bookbeat tas beskedet emot med försiktig glädje.

Vd Niclas Sandin påpekar att det är för tidigt att säga något om hur de frigjorda momspengarna ska användas, eftersom det inte går att sia om hur konkurrenssituationen ser ut då ett svenskt genomförande träder i kraft.

Han tycker heller inte att det påverkar avtalen med förlagen.

– Vi har individuella avtal med alla förlag, justeringar av nivåer sker via omförhandlingar, inte genom momsbeslut. Däremot kan ett beslut medföra ökad hållbarhet i affärsmodellen vi erbjuder, där förlagen får en transparent och fast ersättning för sina böcker i motsats till revenue share. På sikt gynnar det utan tvekan hela värdekedjan när mer pengar kommer in från slutkunderna, säger han.

Konkurrenten Nextory har bestämt sig för prisförändringar.

– Vi kommer att sänka abonnemangspriserna och det blir självklart en central del eftersom priset mot konsument är viktigt. Men det skapar också förutsättningar för ett bättre utbud och utveckling av användarupplevelsen, vilket också kommer gynna våra kunder på ett mycket positivt sätt, säger vd Shadi Bitar.

Shadi Bitar menar att detta gynnar upphovsmän och förlag på sikt.
– Lägre kostnader för våra abonnemang kommer att öka det digitala läsandet och därmed kommer ersättningen till förlag och upphovsmän också att öka. 

På Akademibokhandeln, som inkluderar Bokus och Bokus Play, avvaktar vd Maria Edsman.

– Vi har några olika handlingsalternativ under diskussion, men har inte bestämt oss för vilken väg vi kommer gå. Vi kommer att behöva avvakta hur svenska instanser beslutar sig för att anpassa lokal lagstiftning, säger hon.

Mats Ahlström, ordförande för Bokhandlareföreningen, tror inte på revolutionerande förändringar inom sin del av bokhandelskedjan.

– Jag tror inte att det påverkar den fysiska bokhandeln mer än marginellt, konstaterar han.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.