Sänkt moms ger lägre priser
– Vi har sett en tydlig försäljningsökning på både ljudböcker och e-böcker och det lägre priset är helt klart en bidragande orsak till det, säger Frida Änges, ansvarig för digitala böcker på Adlibris.
Försäljningsökningen, som Adlibris inte vill uppge storleken på, har skett utan särskilda kampanjer i samband med momssänkningen. Frida Änges uppger att hela momssänkningen, från 25 till 6 procent, har kommit kunderna till del.
– Vi har ställt om våra utpriser så att de beräknas på den nya momsen.
Även Bokus kunder har fått lägre priser. Bokus Play sänkte priset på både premium- och basabonnemanget. Samtidigt sänktes också styckpriset för ljudböcker och e-böcker på Bokus men den prisjusteringen är mer komplicerad, säger Maria Edsman, vd på Bokus.
– Vi har två miljoner digitala titlar som ska justeras i pris och har inte ändrat rakt av efter den nya momsen. Istället har vi försökt hitta logiska prispunkter. Det har varit svårt tidigare då momsen på en digital bok var annorlunda än för en fysisk bok.
Hur mycket av momssänkningen har gått tillbaka till kund?
– Det mest skulle jag säga. I stort sett har kunden fått tillbaka det men kanske inte på varje enskild titel, säger Maria Edsman.
Har ni märkt av en ökad försäljning?
– På så här kort tid har vi inte sett någon effekt. Men vi har heller inte varit så aktiva i att prata med kunder om våra styckpriser utan haft fokus på Bokus Play där vi har haft ett starkt inflöde av nya kunder.
De tre största strömningstjänsterna, Storytel, Bookbeat och Nextory, var redan i våras tydliga med att digitalmomsen inte skulle förändra deras prissättning.
Storytel och Bookbeat uppgav istället att de vill lägga pengarna på ersättningar till förlag och författare, och Nextory gav besked om att de använder momssänkningen till att investera mer i tjänstens läsupplevelse.
Vad tyckte du om artikeln?